شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي .

شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي

زعفران را چگونه ميكارند؟

كشت زعفران در گلخانه
گياه زعفران يكي از كم دردسرترين گياهان براي كشت است . زيرا ميتوان به راحتي در گلخانه و حتي حياط خانگي اين گياه را پرورش داد و حتي كسب درآمدي از اين راه بدست آورد. كشت گياه زعفران در ايران به سه هزار سال قبل مربوط مي شود و احتمالا از دوره ماد ها در ايران زعفران پرورش شده است.
كشت زعفران در زمين و گلخانه
شرايط كشت زعفران
آب و هواي مناسب براي كشت زعفران جالب است زيرا اين گياه در مناطق نيمه گرمسيري پرورش مي يابد و در برابر گرما و سرما استقامت خيلي خوبي دارد. گياه زعفران در شرايطي كه زمستان ملايم و تابستان گرم و خشك دارد كشت مي شود. اين گياه در اكثر نقاط كشور رشد خوبي دارد ولي كيفيت زعفران يكسان نيست براي مثال زعفران همدان و غرب كشور كيفيت بيشتري در مقابل به مناطق ديگر دارند. رشد زعفران از مهرماه آغاز مي شود و تا ارديبهشت ادامه پيدا ميكند و در اين ماه به خواب بهاري رفته پس در دوره خواب نبايد آبياري كرد زيرا سبب شكستن خواب گياه شده و چرخه رشدي زعفران دچار مشكل مي شود.
دماي مناسب براي كشت زعفران
زعفران در نقاطي كه بيشتر دماي سي و پنج تا چهل درجه سانتيگراد و ارتفاع بين هزار و سيصد تا دو هزار متر از سطح دريا رشد خوبي دارد. زمان مناسب كاشت زعفران خرداد تا شهريور ماه است.
مراحل كشت:
۱- آماده سازي زمين
خاك مناسب براي زعفران خاك لومي شني است، اين خاك محيط كشت مناسب را براي زعفران ايجاد مي كند و رطوبت را براي پياز گياه نگه مي دارد .
۲- پياز زعفران
پياز بايد سالم و فارغ از انواع آلودگي ها مانند كنه و قارچ باشد . پس از انتخاب پياز مناسب بايد سريع كشت شود چون پيازچه در معرض انواع آفت و بيماري ها است.
3- آبياري زعفران
پس از كاشت پياز اواسط مهرماه در هر سال اقدام به آبياري مي شود. كه در مناطق مختلف اين زمان متفاوت است. گل زعفران تحت تاثير آبياري اوليه و به موقع ميباشد . براي اينكه در برداشت زعفران مشكلي ايجاد نشود زمين را به بخش هاي مختلف تقسيم بندي كرده در فواصل مشخص آبياري را انجام ميدهند. تا در دوران گلدهي بخش ها همزمان رخ ندهد.
4- حذف علف هاي هرز
علفهاي زائد به دليل رقابت كردن با ريشه زعفران براي بدست آوردن آب و مواد غذايي و نور آفتاب باعث كم شدن زعفران در مرحله برداشت مي شوند، همين طور ممكن است در كاشت و برداشت محصول مشكلاتي ايجاد كند و ميزبان بسياري از قارچ ها و آفات باشد، در زمين كشت زعفران بعد از آبياري دوم وجين صورت مي گيرد.
5- كوددهي منظم
انجام عمل كوددهي بوسيله كود هاي مناسب براي رشد اين گياه بسيار مي تواند به افزايش رشد و عطر و رنگ گياه زعفران كمك كند.
6- كشت و برداشت زعفران
چينش گل زعفران وابسته به وقت آبياري است اما اصولا در آبان آغاز گلدهي زعفران است كه بيست الي سي روز طول مي كشد و روزانه بايد گلچيني و برداشت صورت گيرد.
منبع:


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۱۵:۲۱ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

تاسيس گلخانه هاي نوري

گلخانه خورشيدي در ايران
استفاده از روش هاي جديد براي استفاده از انرژي خورشيدي، براي يك منبع خوب، سالم و بدون خطر براي گرم شدن گلخانه‌هاي كشاورزي، جهت كم شدن ميزان مصرف كود و كم شدن مقدار مشكلات گلخانه‌داران در ارتباط با سوخت، قدمي مهم و داراي اهميت در صرفه جويي و كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي كشور و نگهداري و حفظ آن و كاهش از آلودگي هوا و به خطر انداختن محيط زيست مي باشد. گلخانه خورشيدي در هم در مقياس كوچك و خرد و هم در مقياس بزرگ و كلان، در ديگر كشورها طراحي و ساخته و اجرا شده است . گلخانه خورشيدي كه از انرژي خورشيد استفاده مي كند تا استفاده از سوخت فسيلي حذف يا كم شود.
گلخانه‌ خورشيدي براي مكان هاي سرد كه گرم شدن اصلي تر از سرد شدن است خوب مي باشد. انرژي خورشيدي به كمك گلخانه جذب مي‌شود و چرخش تهويه‌اي هوا صورت گيرد . فضاي گلخانه هم بايد تهويه و سايه مناسب داشته باشد تا در فصل گرم و تابستان از جذب گرماي بيش از اندازه جلوگيري شود .گلخانه خورشيدي انرژي گرمايي خورشيد را به داخل انتقال مي دهد طراحي بدنه اصلي آن با توجه به اقليم و استفاده از ساختمان بستگي دارد . آب با ظرفيت گرمايشي زياد سبب شكل گيري هواي متبوع مي شود راه منتقل كردن گرما در گلخانه است كه خصوصيات جابجايي هوا را ايجاد مي كند.
گلخانه خورشيدي چيست و چه مزايايي دارد؟
طراحي گلخانه با انرژي خورشيدي
گزينه هايي كه اين گلخانه ها را از گلخانه هاي معمولي متفاوت ميكند :
  • مواد ذخيره‌اي
  • جهت و شيب
  • تهويه طبيعي
  • عايق بندي
  • ذخيره‌سازي انرژي
  • روش درست نصب پوشش‌ شفاف
گلخانه خورشيدي با اين صفات از ساير گلخانه هاي ديگر تفكيك مي شوند :
جهت و مسير گلخانه و شيب پوششهاي شفاف آن براي دريافت حداكثر گرماي خورشيدي در طول زمستان، استفاده از مواد ذخيره كننده براي حفظ كردن گرماي خورشيدي، عايق‌بندي خوب در قسمتهايي كه تابش مستقيم خورشيد كم است . راه هاي مناسب نصب پوشش شفاف جهت كم كردن از دست دادن حرارت استفاده از تهويه طبيعي براي خنك كردن گلخانه در فصل تابستان. استفاده درست از اين روش ها در طراحي گلخانه خورشيدي روش مناسبي جهت طراحي، ساخت و نگهداري انرژي خواهد بود.
جهت و جهت گلخانه و شيب پوشش شفاف آن براي گرفتن بيشترين حرارت آفتاب در فصل سرما، استفاده از تركيبات ذخيره ساز به منظور نگه داشتن حرارت آفتاب ، عايق مناسب در مناطقي كه نور مستقيم خورشيد ضعيف است راه هاي مناسب نصب يك پوشش شفاف جهت كاهش اتلاف گرما استفاده از تهويه طبيعي براي خنك كردن گلخانه در تابستان. استفاده صحيح از اين روش ها در طراحي گلخانه هاي خورشيدي راهي مناسب براي طراحي ، ساخت و حفظ انرژي خواهد بود.
اصولا از اين روش‌هاي براي ذخيره انرژي خورشيدي استفاده مي شود :
  1. بتن
  2. سنگ
  3. كاشي‌هاي كف
  4. ديواره‌هاي حامل خاكستر
در جاهايي كه مخزن نگهداري حرارت استفاده نمي شود بايد از وسايلي كه مي توانند باعث انعكاس نور به داخل گلخانه گردد بهره برد.
مزاياي گلخانه هاي خورشيدي
  1. شفافيت پنل خورشيدي: شفافيت خوب و براق بودن سطح را است به گونه اي كه انرژي خورشيدي در گلخانه را تا حد امكان مورد استفاده قرار گيرد.
  2. صرفه جويي در مصرف انرژي
  3. كاشت چندين محصول
  4. برداشت محصولات طي بازه هاي زماني مشخص
  5. كيفيت محصولات

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۴۰:۰۰ توسط:شركت پالايش كود موضوع: