شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي .

شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي

راه هاي صرفه جويي در مصرف آب در كشاورزي

چگونه در مصرف آب كشاورزي صرفه جويي كنيم
اين روزها  با كاهش ميزان بارش بحران كمبود  آب به شدت مورد بحث قرار گرفته است و در بيشتر  مناطق كشور با خشكسالي مواجه مي شويم . پس مديريت منابع آبي از اهميت خاصي برخوردار مي باشد . هدر رفتن آب در ايران بيشتر از ميانگين  هدر رفت آب جهاني است بطبق آخرين گزارشات مقدار هدر رفتن آب در اين كشور بيست و هشت تا سي  درصد مي باشد اين  درحالي است  كه اين مقدار در كل جهان  نه تا دوازده درصد گزارش شده است و يكي از عوامل اصلي اين موضوع برداشت هاي غيرمجاز از شبكه آبرساني و كهنگي و پوسيدگي تاسيسات آب مي باشد
راه هاي صرفه جويي در مصرف آب در كشاورزي
براي جلوگيري از افزايش ميزان هدر رفتن  آب مي توان نسبت به برطرف نمودن كهنگي و تعويض و تغيير لوله هاي شبكه آبرساني اقدام نمود و  استفاده از لوله هاي پلي اتيلن، گزينه مناسبي خواهد بود .همين طور  در بخش كشاورزي با تغيير روش آبياري مزارع،  باغ ها و  كشت زار ها با استفاده از  روش هاي جديد  آبياري مانند  استفاده از نوار آبياري كه مخصوص آبياري قطره‌اي هستند مي توان به بهبود مديريت مصرف و كاهش هزينه ها كمك كرد زيرا در مزارع و كشت زارهايي كه به كمك آبياري تحت فشار و قطره اي آبياري مي شوند سبب كاهش ميزان آب مصرفي و بهبود كيفيت و كميت محصولات و كاهش هزينه هاي توليد خواهد شد.
از مهمترين روش هاي تغيير الگوي استفاده مي توانيم به پيروي از متدهاي هاي بهزراعي و بهنژادي ، كم شدن سطح كشت محصولات از طريق مصرف زياد آب و اصلاح نژاد و توسعه كاشت گياهان كم آب اشاره نمود.
1- استفاده كمتر از كودهاي شيميايي
هر زمان از كود هاي شيمايي مثل اوره استفاده شود زمين ها تشنه تر خواهند شد و ميزان استفاده از آب افزايش پيدا كرد .
2-كاشت گلخانه اي مصرف آب كمتر ، برداشت محصول بيشتر
بررسي هاي اخير  نشان مي دهد كه  در سيستم كشت گلخانه اي ميزان مصرف آب ده  برابر كمتر مي شود. و جالبتر آنكه  با وجود كاهش مصرف آب، ميزان توليد به طور متوسط هجده  برابر افزايش مي يابد.
3- الگوي كشت متناسب با اقليم و شرايط آب و هوايي ايران
ايران  از نظر جغرافيايي در قسمتي از كره‌ي زمين قرار گرفته كه با محدوديت‌ها و چالش هاي  اقليمي خاص برخوردار است  خشك‌سالي يكي از جمله محدوديت‌هايي مي باشد كه به‌عنوان چالشي بزرگ در برابر توسعه‌ي كشاورزي است. با توجه به قرار گرفتن ايران در مناطق خشك جهان الگوي كشت بايد با استفاده از بهينه  منابع آب و كاشت گياهان مناسب با اقليم ايران برخوردار شود.
4- استفاده از آب هاي بازيافتي يا فاضلاب هاي شهري
در خاورميانه كه اكثر كشورها در ناحيه خشك و نيمه خشك قرار گرفته اند و از مدت ها  با معضل كم آبي آشنا هستند استفاده مجدد از فاضلاب هاي  تصفيه شده  در كشاورزي از اهميت ويژه اي برخوردار است ، چون  در بيشتر  اين كشورها، كشاورزي اصلي ترين مصرف كنند ه آب خواهد بود همچنين در ايران نيز در سال هاي گذشته  استفاده از آب بازيافتي پساب و فاضلاب ها مورد توجه قرار گرفته است.
منبع :


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۴۸:۱۱ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :