شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي .

شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي

تغيير ژنتيك حشرات براي كنترل آفات

اصلاح ژنتيك حشرات براي مقابله با آفات
مدت ها است كه دانشمندان صنايع كود و سموم كشاورزي در تلاش براي پيدا كردن روشهاي بيولوژيكي و سازگار و همسو  با محيط زيست جهت  مديريت پروانه هاي پشت الماسي است كه به ‌طور گسترده‌ اي در برابر حشره‌ كش ‌ها مقاوم هستند. در تلاش براي مقابله‌ با اين پروانه ، اخيرا با روش مهندسي ژنتيك پروانه ‌هايي ايجاد كردند كه با انتقال ژن ‌هاي كشنده به نسل بعد، جمعيت اين آفت را كاهش مي ‌دهند. كه در آزمايشهاي ميداني دانشگاه كرنل آمريكا عملكرد خوبي از خود نشان داده است. پژوهشگران اميدوار هستند اين روش درنهايت بتواند براي حفاظت از محصولات كشاورزي و مبارزه با آفتي به ‌كار رود

تغيير ژنتيك حشرات براي كنترل آفات

پروانه ‌ي پشت الماسي  آسيب زياد و جدي  به محصولات زراعي جنس براسيكا مانند بروكلي، كلم‌، كانولا و گل ‌كلم ميزند. گونه هاي جديد پروانه ‌ي پشت الماسي به ‌منظور كنترل هدفمند اين نوع آفت اصلاح شده است. طبق گزارشات اخير، گونه  مهندسي شده رفتارهاي ميداني مشابه‌ با پروانه ‌هاي پشت الماسي طبيعي دارد.

پروانه ‌ي پشت الماسي جديد با هدف كنترل گونه قبلي اصلاح شده كه آفتي براي كشاورزي است. پس از رهاسازي نرهاي اين گونه ، پروانه‌ هاي ماده را پيدا و با آنها جفت گيري ميكنند. اما ژن هاي محدود كننده‌  را به فرزندان خود انتقال مي دهند و از بقاي لاروهاي ماده جلوگيري ميكنند. با انتشار پايدار اين حشرات، جمعيت آفات به ‌شيوه ‌اي هدفمند و پايدار از نظر زيست محيطي از بين مي رود. پس از انتقال ژن ، جمعيت حشرات خود محدود كننده در چند نسل كاهش مييابند و اين حشرات از محيط ناپديد ميشوند.

آزمايشهاي ميداني در ادامه‌ ي كار پيشين پژوهشگران در گلخانه انجام شده است كه نشان ‌داد آزاد كردن پايدار گونه هاي  خود محدود كننده به‌ طور مؤثري جمعيت آفت را سركوب و از توسعه ‌ي مقاومت به آفت كش نيز پيشگيري ميكند.

در پژوهشهاي كه براي مديريت حشرات از تكنيك حشرات عقيم استفاده شده است كه در دهه ‌ي ۱۹۵۰ پايه گذاري شد و در كتاب « بهار خاموش» نوشته راشل كارسون به آن اشاره شده است. استفاده از مهندسي ژنتيك روشي كارآمدتر براي رسيدن به همين نتيجه است.

در مطالعه‌ ي ميداني ، از روش «علامت گذاري و آزادسازي و گرفتن مجدد» استفاده شده  كه مدت ها است براي مطالعه‌ ي حركت حشرات در مزارع استفاده مي‌شود. براي علامت گذاري گونه ها از پودر فلورسنت و براي گرفتن حشرات نيز از تله ‌هاي فرموني بهره برده شد و حشرات به‌ دام افتاده براساس رنگ پودر و ماركر ملكولي شناسايي ميشدند كه در حشرات مهندسي شده وجود داشت.

وقتي حشرات اصلاح شده در مزرعه رها شدند، رفتار حشرات نر حامل ژن خود محدود كنندگي از نظر عواملي مانند بقا و مسافت طي شده همانند گونه هاي طبيعي بود كه براي كاربرد آينده در حفاظت از محصولات زراعي مهم است. در مطالعات آزمايشگاهي، حشرات تغيير يافته در رقابت براي جفت گيري با ماده ها مانند حشرات نر طبيعي بودند. همانطور كه در مطالعات گلخانه اي خود نيز نشان داد، مدلهاي رياضي هم نيز نشان ميدهد آزادسازي اين گونه هاي تغيير يافته بدون نياز به استفاده از حشره كش اضافي موجب كنترل جمعيت آفت مي‌شود. اين آزمايش نشان‌ دهنده‌ ي ظرفيت عظيم اين فناوري هيجان انگيز به‌ عنوان روشي بسيار مؤثر براي مديريت آفات است كه ميتواند به شيوه‌ هاي پايدار از نظر محيطي از محصولات زراعي محافظت كند.

 

منبع:
تغيير ژنتيك حشرات براي كنترل آفات


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۵:۵۰ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

آيا كشاورزي در مريخ ميسر است

كشت گياهان در مريخ
مطمئنا سفر به مريخ يك قدم بزرگ براي بشر تلقي مي شود ولي ايجاد شرايط زنگي و ادامه حيات از اهميت ويژه اي برخوردار است. از زماني كه صحبت از مهاجرت به مريخ به ميان آمد، دانشمندان زيادي در مراكز تحقيقاتي متعدد به انواع و اقسام آزمايش‌ها دست زدند تا بتوانند شرايط سكونت را مساعد كنند. زندگي بر روي مريخ براي بشر يك هدف آرماني محسوب مي شود و مطمئنا مشكلات عديده اي در اين راه وجود خواهد داشت يكي از اين مشكلات تامين غذا است.

كشاورزي و كشت گياهان در مريخ

مدتي است كه  نشانه‌هايي از وجود منابع يخ‌زده آب در مناطقي بسيار دورتر از قطبين مريخ به گوش مي رسد و ‌مدارگردهايي كه دور اين سياره در حال چرخش بودند نشانه‌هايي از وجود گاز متان را در جو اين سياره مشاهده كردند كه  نشان دهنده وجود فعاليت زمين‌شناسي يا حياتي باشد. همين مساله باعث شد تا دانشمندان اميدوارانه به بحث توليد غذا بر روي اين سياره تمركز كنند.

بنابراين استفاده از ربات هايي كه توانايي تطبيق با شرايط محيطي را دارند از جمله ايده هايي است كه در آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي جهان روي آنها كار مي‌شود.

استفاده از مواد الكترونيكي كه از نظر ظاهري و خاصيت شبيه به خاك رس عمل مي كند كه البته هزينه‌هاي زيادي نيز براي آنها صرف مي‌شود. اين مواد مي‌توانند خود را بر اساس شرايط متغير محيطي تغيير دهند و به ساختار ديگري برسانند.

زندگي در سياره مريخ به استفاده از منابع قابل اطمينان انرژي بستگي دارد كه خورشيد يكي از اصلي‌ترين آنهاست. طراحي نسل جديدي از صفحات خورشيدي با اين قابليت كه در شرايط متغير جوي همچنان كارايي خود را حفظ كنند يكي ديگر از برنامه هاي پيش رو است.

تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه براي انجام يك ماموريت 4 يا 5 ساله در مريخ به حدود 3 هزار كيلوگرم غذا براي هر مسافر نياز است. اين نوع مواد و بهره گرفتن از آنها در كنار سازه‌هاي رباتيك مي‌تواند برگ برنده دوام آوردن بشر روي مريخ و مقابله با شرايط خاص آب و هوايي آن باشد.

پس نبود امكانات لازم براي رشد و پرورش گياهان و تامين منابع غذايي و كود يكي از موانع پيش رو است ولي تمام احتمالات ممكن براي استفاده از يك احيا كننده زيستي مورد بررسي قرار گرفته تا امكان رشد گياه در مريخ فراهم شود.

دانشمندان معتقدند كه مشكل غذا در فضا به دست كاهو و گوجه فرنگي حل مي شود،  در واقع  اين دو سبزي گياهاني هستند كه به سرعت رشد كرده و فضاي كمي اشغال مي كنند. همچنين كاشت اين گياهان مي تواند به تامين اكسيژن لازم براي تنفس فضانوردان كمك كند. تحقيقات ناسا نشان مي دهد كه در مجموع 10 گياه هستند كه براي كاشت و تبديل شدن به سبزيجات فضايي بايد آزمايش شوند.

اين 10 گياه عبارتند از:  اسفناج، هويج ، گوجه فرنگي ، فلفل، كاهو ، پياز سبز،  توت فرنگي، سبزيجات معطر، كلم، كاسني .

منبع :
آيا كشاورزي در مريخ ميسر است


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۵۱:۵۲ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

خاك مناسب براي كشاورزي چيست

كدام خاك براي كشاورزي مناسب است چرا ؟
كاشت درختان و محصولات كشاورزي در روزهاي پاياني فصل زمستان از اهميت ويژه اي برخوردار است و نكته بسيار مهم و اساسي براي كاشت درختان و محصولات زراعي توجه به نوع خاك و انتخاب خاك مناسب مي باشد.
توجه كردن به شرايط اقليمي منطقه يكي از عوامل بسيار تاثير گذار در رشد گياهان مخصوصا انواع درختان است. علاوه بر نوع اقليم و شرايط آب و هوايي بايد به نوع خاك منطقه كشت و كود مناسب توجه شود.مثلاً در مناطقي كه خاك آن‌ها از نوع خاك‌هاي رسي و شني است، بايد از تركيب اين خاك‌ها به همراه آهك و كود حيواني مناسب استفاده كرد.
خاك مناسب براي كشاورزي
خاك مناسب درخت سيب
درخت سيب از جمله درخت‌هايي است كه در مناطقي با آب‌وهواي مرطوب رشد بهتري دارد. خاك مناسب براي رشد اين درخت از تركيب خاك رس به همراه شن است كه براي بهتر كردن آن بايد از مواد آلي و انواع كودهاي دامي استفاده كرد. اگر خاكي كه در آن درخت سيب كاشته مي‌شود، ضعيف باشد، نه تنها رشد شاخه‌ها و برگ‌ها بسيار كم مي‌شود بلكه ريزش ميوه‌ها زياد مي‌شود و برگ درخت رو ب زردي مي رود. همچنين ضعيف بودن خاك بر روي اندازه ميوه درخت و ميزان محصول قابل برداشت نيز بسيار تأثير گذار است.
خاك مناسب درخت گلابي
خاك مناسب جهت كشت درخت گلابي خاكي است كه ميزان آهك آن زياد است. اين درخت در خاك‌هاي رسوبي رشد مناسبي دارد. هرچه قابليت نفوذ آب و مواد معدني در قشرهاي زيرين خاكي كه در آن درخت گلابي كاشته شده است، بيشتر باشد، كيفيت باربري درخت بالاتر و بهتر خواهد بود.
خاك مناسب درخت انگور
خاك مناسب براي كاشت درخت انگور، خاك‌هاي عميق، سبك و حاصلخيز است. اين درخت اگر در خاك‌هاي شني كاشته شود، محصول بيشتري خواهد داشت.
خاك مناسب درخت مركبات
زمين‌هايي كه داراي خاك شني – رسي و يا رسي- شني هوموس دار هستند، مناسب‌ترين بستر براي كاشتن درختان مركبات هستند. براي غني‌تري كردن بستر  بايد از انواع كودهاي شيميايي و يا كود سبز به همراه كود دامي استفاده كرد. توجه به شرايط اقليمي و انتخاب ارقام مناسب با منطقه كشت از اهميت ويژه اي برخوردار است.
خاك مناسب درخت هلو
خاك مناسب براي كاشتن درخت هلو خاكي است كه قابليت نفوذ بالايي داشته باشد. نكته مهم براي كاشت درخت هلو اين است كه اين درخت بهتر است در زمين‌ها و اراضي كه خاك سبكي دارند كاشته شود.
خاك مناسب درخت زيتون
يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد درخت زيتون، توانايي رشد در خاك‌هاي ضعيف است. البته خاك‌هايي كه درخت زيتون در آن كاشته مي‌شود بايد از نوع خاك‌هاي با قدرت نفوذ بالا باشد. افزودن ميزان معيني از آهك به بستر درختان زيتون از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
منبع:


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۱۴:۳۶ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

تعريف كشاورزي پايدار چيست

اصول كشاورزي پايدار
EM (اي ام) يا Effective Microorganisms ، توليد ويتامين ها ، مواد معدني ، اسيدهاي امينه و طبيعي و آنتي اكسيدان ها در تماس ميكروارگانيسم ها با مواد ارگانيك ايجاد مي شود.
تكنولوژي EM در حدود 30 سال پيش در دانشگاه ريوكيوز در ژاپن كشف و به كمك سازمان EMRO به جهان معرفي گرديد. هدف از انجام اين تحقيقات پيدا كردن راهي براي كاهش استفاده از كود هاي شيميايي است. كه امروزه علاوه بر كشاورزه در عرصه هاي ديگر مانند دامداري ، زيست پالايي ، بهداشت و درمان ، مواد آرايشي ، پاكسازي محيط زيست و بازيافت و ... نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.
در واقع اين روش سازگار با محيط زيست است كه در آن نه از دست ورزي ژنتيكي استفاده مي شود نه مواد شيميايي در توليد آن نقش دارد و همچنين نمي توان آن را در گروه هاي هورموني و كودهاي شيميايي قرار داد. اين روش شامل سه ميكروارگانيسم مهم از جمله باكتريهاي اسيد لاكتيك ، باكتري هاي فتوسنتز كننده و مخمرها است.
تعريف كشاورزي پايدار چيست
باكتري هاي اسيد لاكتيك :
سبب تخمير مواد ارگانيك و توليد اسيدهاي ارگانيك مي شود و همچنين عوامل بيماري زا ( پاتوژن ها ) را از بين مي برد. كه در تهيه ماست و ترشيجات از آن استفاده مي گردد.
باكتري هاي فتوسنتز كننده:
مهم ترين ميكروارگانيسم در فناوري EM هستند و سبب ايجاد تعادل با ديگر ميكرو ارگانيسم ها مي شوند و امكان همكاري و هم زيستي را فراهم مي كنند.
مخمرها:
مواد ارگانيك را تخمير مي كنند و داراي ويتامين ها و اسيدهاي آمينه هستند. از آنها براي تهيه نان و ماءالشعير استفاده مي شود.
نقش ميكروارگانيسم ها در طبيعت
ميكرو ارگانيسم ها در همه جا حضور دارند و اگر به راحتي قابل مشاهده بودند مانند لايه اي سطح كره زمين را مي پوشاندند. حتي در آتشفشان ها و لايه هاي يخ قطبي تا درون اقيانوس ها و كوير روي پوست و مو تمام موجودات زنده حضور دارند و ساليان زيادي است كه در صنعت پزشكي و توليد خوراك در عرصه هاي گوناگون مورد استفاده قرار مي گيرند.
EM جز ميكرو ارگانيسم هاي احيا كننده محسوب مي شود و به صورت مستقيم يا غير مستقيم از فاسد شدن مواد جلوگيري مي كند و سبب حيات و سلامتي جانداران و محيط زيست مي گردد.
در واقع اين فناوري سبب مي شود كه بقيه ميكرو ارگانيسم ها از ميكروارگانيسم هاي احيا كننده يا  EM پيروي كنند و در راستاي سازندگي ، سر سبزي و كيفيت باروري خاك و زيست بوم نقش مهمي را ايفا كنند. تخمير سبب جلوگيري از فساد در محيط شده و عوامل بيماري زا را كنترل و شرايط محيط هاي كشت را مناسب تر و محصولات با كيفيت بهتر توليد مي گردد.
EM تركيب ويژه اي است كه با استفاده از روش هاي جديد 120 گونه مختلف از ميكروارگانيسم ها را به صورت طبيعي و به دور از تغييرات ژنتيكي به صورت محلول در مي اورد. اين مواد سبب فعاليت و عمليات آنزيمي و بيو شيميايي در گياه شده و فرايند فتو سنتز و سوخت و ساز را بهبود مي بخشد. همچنين غلظت بالايي از آنزيم ها، انواع اسيدهاي ارگانيك بويژه آمينو اسيدها، ويتامين ها، هورمون هاي طبيعي، مواد پيش نياز ساخت پروتئين ها، كربوهيدرات ها، اكسيدهاي نوكلوئيك به ميزان بسيار بالا بسرعت در دسترس بافت هاي گياهي قرار مي گيرد و موجب جوانه زني، ريشه زايي، گلدهي و كيفيت محصولات مي شود.
موارد مصرف كشاورزي
اين محلول بعنوان يك مكمل غذايي ايده آل و ارگانيك براي بهبود رشد، كيفيت و اندازه محصولات در مصارف انواع مزارع، درختان و محصولات باغي، كشت هاي گلخانه اي، گل ها و گياهان آپارتماني ، باغ سبزيجات، و در كل همه محصولات كشاورزي مصرف مي شود و به دليل دارا بودن مواد بيواكتيو و آزادسازي عناصر ماكرو و ميكرو به شكل متعادل تاثير فوق العاده اي در افزايش برداشت محصول و همچنين طعم و مزه محصولات خواهد داشت و مي تواند به هر دو روش محلول پاشي و آبياري به بهترين شكل در تمام دوره رشد نباتات مورد استفاده قرار گيرد.
منبع:


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۷:۴۷ توسط:شركت پالايش كود موضوع: