شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي .

شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي

سولفات روي چه تاثيري در گياه دارد

روي چه تاثيري بر بدن ميگذارد

روي يكي از عناصر مهم و اساسي در زندگي حيوانات و انسان ها است كه براي حيات و بقا ضروري است. كاهش روي در حيوانات منجر به افزايش وزن خواهد شد. روي در انسولين و آنزيمي مانند سوپر اكسيد وجود دارد. به گفته بسياري از منابع ، مصرف سولفات روي قرص مي تواند ايمني بدن را در برابر سرماخوردگي و آنفولانزا افزايش دهد.

روي يك ماده معدني ضروري است كه پس از آهن فراوان ترين در بدن انسان است. روي بيشتر در عضلات انسان جمع مي شود ، اما در گلبول هاي سفيد و قرمز ، استخوان ها ، كليه ها ، كبد و لوزالمعده نيز وجود دارد. غده پروستات در مردان بيشترين ميزان روي را دارد. در برخي از مطالعات نشان داده شده است كه مؤثرترين قرص روي براي جلوگيري و كاهش علائم سرماخوردگي استفاده شده است.

آيا روي براي موها خوب است

ويتامين هاي مختلف تأثير زيادي در رشد مو دارند. ويتامين هايي مانند ويتامين A ، ويتامين B ، ويتامين C ، ويتامين D ، ويتامين E يا عناصر مهمي مانند آهن و روي در رشد و ترميم مو نقش مهمي دارند. روي باعث مي شود غدد چربي در كنار فوليكول هاي مو وظيفه خود را به درستي انجام دهند. بنابراين يكي از دلايل ريزش مو كمبود روي در بدن است. محققان نشان داده اند كه قرص سولفات روي به دليل كمبود روي از ريزش مو جلوگيري مي كند. البته آزمايش هاي مكرر در مورد استفاده از روي براي مو نشان مي دهد كه روي باعث كاهش ريزش مو مي شود. روش ديگر ، در هنگام استفاده از قرص هاي روي براي مو ، حتما با يك متخصص مشورت كنيد.

 

ويژگي هاي سولفات روي

روي در مقادير بسيار اندك و براي رشد گياه لازم است تا فعاليت فيزيولوژيكي به گياه بدهد و اين فعاليت ها در فرآيندهاي سنتز پروتئين ، فتوسنتز و تشكيل قند ، رشد و باروري و مقاومت در برابر بيماري نقش بسيار مهمي دارند. هنگامي كه كمبود روي رخ مي دهد ، اين فعاليت هاي فيزيولوژيكي ضعيف شده و سلامتي ، رشد و باروري گياهان مختل مي شود و اين باعث كاهش عملكرد و كيفيت گياهان مي شود.

ZnSO4 با فرمول شيميايي ZnSO4 يك تركيب شيميايي معدني و معدني است كه به طور گسترده در صنايع مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد ، كه به عنوان كود شيميايي در صنعت كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد و باعث افزايش جذب روي در گياهان مي شود ، همچنين از آن به عنوان مكمل غذايي استفاده مي شود. در دام و حيوانات اهلي و همچنين در صنايع نساجي و چرم بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد.

به راحتي در آب قابل حل است و فرم بلورين دارد. اين ماده در سلامتي بدن انسان و حيوان و رشد زياد گياهان ، درختان و محصولات كشاورزي بر سولفات معدني تأثير بسيار زيادي دارد. براي تزريق سولفات روي به محصولات زراعي ، گياهان و درختان ، محلول آبي اين ماده در ريشه هاي گياه ريخته مي شود يا به كمك اسپري هايي كه بر روي شاخ و برگ گياهان و درختان بارور مي شود ، بارور مي شود.

از بين ريز مغذي هاي مهم ، روي فوايد زيادي دارد ، تشخيص كاهش اين ماده در محصولات كشاورزي بسيار آسان است. تجزيه و تحليل خاك و برگ معمولاً از نظر احتمال كاهش نتايج بسيار خوب و دقيقي به دست مي دهد و در صورت كاهش و يا گياهان در معرض كاهش ميزان روي ، روش هاي بسياري براي بهبود سريع شرايط كاهش وجود دارد.

حلاليت روي بسيار وابسته به pH خاك است. سولفات منيزيم ميزان دسترسي و جذب روي توسط ريشه هاي گياه را افزايش مي دهد. خاك كه باعث كاهش عمر روي مي شود ، روي گياهان و درختان تأثير مي گذارد. ذرت ، گندم ، برنج ، سويا ، نخود ، مركبات و انگور نسبت به كاهش روي بسيار حساس هستند. درختان مركبات در جنوب و شمال ايران نسبت به ساير درختان ميوه مانند سيب ، گلابي و هلو نسبت به كاهش روي شكننده و حساس تر هستند. برخي از محصولاتي كه در برابر كاهش روي مقاوم هستند عبارتند از: هويج ، سبزيجات تابستاني ، سبزيجات ، جو و گندم.

روي از ريشه ها به شاخه ها ، برگ ها و ميوه هاي گياهان به وسيله عروق چوبي منتقل مي شود. حركت روي از برگهاي پير به برگهاي جديد نيز در طول رشد دانه رخ مي دهد. علائم كمبود روي در گياهاني كه ميزان نيتروژن كم دارند بيشتر ديده مي شود

 

فقر روي در درختان

كاهش سطح روي به صورت رشد متناوب ، كوچك شدن برگ و كوتاه شدن بين گره ها و كمبود فضاي سبز بين رگهاي برگ رخ مي دهد. كمبود روي به دلايل مختلف از جمله استفاده از كودهاي فسفات در خاك هاي كشاورزي و مزارع كشور بيشتر است. بيش از نيمي از اراضي كشاورزي در ايران كاهش مقدار روي دارد و اين امر منجر به كاهش شصت درصد محصولات كشاورزي شده است. محصولاتي مانند غلات و درختان ميوه (مركبات ، سيب ، گلابي و هلو) در كاهش روي تأثير زيادي دارند. دلايل اصلي كمبود روي در خاك هاي ايران عبارتند از:

* غلظت بالاي بي كربنات در آب آبياري

مصرف بيش از حد كودهاي فسفات

* خاكهاي قابل اشتعال ، pH بالا

* استفاده نادرست از كودهاي حاوي روي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۱۹:۵۱ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :