شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي .

شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي

فروش كود پتاسيم سولفات

كود شيميايي سولفات پتاسيم گرانوله
نقش كود عنصر پتاسيم در رشد و باروري و مبارزه با خشك سالي در بخش كشاورزي را نمي توان ناديده گرفت از اين رو بهتر است استفاده از اين كود مخصوصا در مناطقي كه با كمبود آب مواجه هستند افزايش يابد .
كود سولفات پتاسيم گرانوله يا پودري بهترين نوع كودهاي پتاسه است كه هم اكنون شركت پالايش كود يكي از شركت توليدكننده اين كود در ايران مي باشد، ما آمادگي خود را براي تامين نياز كشور به اين كود را اعلام مي كنيم
قيمت كود سولفات پتاسيم گرانوله
براي دريافت آخرين قيمت كود سولفات پتاسيم به شماره زير تماس حاصل فرماييد :
09130025744
مهندس لسان
كارخانه توليد سولفات پتاسيم عكس سولوپتاس
سولفات پتاسيم چيست؟
عنصر پتاسيم فلز قليايي و عدد اتمي نوزده مي باشد. عنصر پتاسيم بسيار نرم رنگ نقره اي دارد كه در مقابل اكسيژن به سرعت اكسيد مي‌شود و با آب به شدت واكنش ميدهد .
عنصر پتاسيم بيشترين عنصر غذايي پر مصرف در لايه سطحي خاك قرار دارد . ميزان عنصر پتاسيم در خاكهاي معدني سه درصد يا بيشتر در حال تغيير است ولي در خاكهاي آلي اين ميزان حدود سه صدم درصد است.
سولوپتاس چيست؟
سولوپتاس در حقيقت نام ديگر كود سولفات پتاسيم مي باشد . انواع كود سولوپتاس در بازار موجود مي باشد كه ما در ادامه به صورت كامل توضيح خواهيم داد . در كل چهار شكل پتاسيم در خاك وجود دارد كه عبارتند از: پتاسيم تبادلي، پتاسيم ساختماني، پتاسيم محلول، پتاسيم غير تبادلي
آناليز سولفات پتاسيم
كود سولفات پتاسيم در آناليز هاي مختلفي و با درصد هاي متنوع در بازار موجود مي باشد با آشنايي بيشتر با عنصر پتاسيم مي توانيد اين كود را بهتر بشناسيد.
پتاسيم محلول : بيشترين مصرف را توسط گياه دارد و به راحتي جذب مي شود كه به صورت محلول خاك به فرم يوني قرار دارد و كاهش منبع پتاسيم خاك به دليل شستشوي سطحي و غير سطحي صورت ميگيرد.
پتاسيم تبادلي: كه به آن پتاسيم دريافت كننده سطحي شده نيز مي گويند به وسيله بار منفي كلوئيدهاي آلي و معدني خاك ذخيره مي‌شود و در هر شرايطي به سرعت به كمك نمك هاي خنثي در دسترس قرار مي گيرد .
پتاسيم غيرتبادلي: به حالتي گفته مي شود كه به سرعت قابليت تبادل ندارد و در كوتاه مدت به كمك محلولهاي نمكي آزاد نخواهد شد و به ميزان كم توسط گياه قابل استفاده است.
پتاسيم ساختماني: حالتي از پتاسيم است كه بخشي از شبكه كريستالي كاني ها است. عنصر پتاسيم بيشترين عنصر حاضر در سيتوپلاسم و نمك هاي پتاسيم به عمل اسمزي خوب در داخل سلول‌ و اندام هاي گياهان غير نمك دوست كمك زيادي مي كند.
جذب پتاسيم به وسيله گياه
جذب عنصر پتاسيم در درون سيتوپلاسم يا سلولهاي ريشه از راه جذب فعال صورت مي گيرد كه به كمك انرژي صورت ميگيرد.
ميزان پتاسيم كه توسط گياه جذب مي شود در بخش هاي مختلف خاك‌ اصولا يك درصد مقدار كلسيم قابل جذب است، در صورتي كه ميزان پتاسيم گياه معمولاً ده برابر بيشتر از كلسيم مي باشد نشان دهنده آن است كه گياه قدرت انتخابي بالايي براي جذب عناصر مورد استفاده دارد.
نقش عنصر پتاسيم در گياه
عنصر پتاسيم در فيزيولوژي گياهان تاثير مهمي در فعال شدن آنزيم‌، ساخت و رشد سلول و پروتئين‌، ايجاد فتوسنتز، بزرگ شدن بالارفتن مقاومت به مشكلات محيطي نقش اساسي دارد. و همين طور عنصر پتاسيم در درختان سبب ايجاد ميوه‌ هاي بزرگ مي‌شود. رنگ نارنجي در مركبات و رنگ قرمز در سيب و هلو و شليل به دليل غلظت بالاي پتاسيم در گياه رخ مي دهد.
كاهش عنصر پتاسيم در برگ درختان
كاهش عنصر پتاسيم در گياهان و درختان در آغاز سبب بروز نشانه هاي ظاهري و علائم قابل ديدن نيست، ولي در ابتدا فقط كاهش در مقدار رشد و نمو و عملكرد وجود خواهد داشت كه به آن گرسنگي پنهان نيز گفته مي‌شود و تا وقتي كه كاهش عنصر پتاسيم زياد نباشد، حتي تا پايان فصل رشد و نمو هم نشانه هاي ظاهري بروز نمي كند ولي كم شدن عملكرد و رشد در اين مواقع صد در صد خواهد بود. نشانه هاي ظاهري كاهش عنصر پتاسيم در ابتدا در برگهاي مسن تر رخ مي دهد. در مسن تر برگهاي اصولا زردي و سوختگي از ابتداي برگ و حاشيه برگهاي آغاز شده و به سمت پهنك زياد مي شود.
نشانه هاي كاهش عنصر پتاسيم
در برگهاي پير با كناره هاي سوخته رخ مي دهد . گياهاني كه نشانه هاي كاهش عنصر پتاسيم را دارند به بيماريهاي و آفات حساسيت نشان مي دهند و كيفيت ميوه آنها كم مي شود . عنصر پتاسيم يك عنصر متحرك است نشانه هاي كاهش در آغاز در برگهاي مسن ديده مي‌شود. گياهاني كه علايم كاهش عنصر پتاسيم دارند نسبت به وجود آمونيوم حساسيت بيشتري نشان مي دهند.
نشانه هاي مسموميت عنصر پتاسيم
گياهاني كه پتاسيم زيادي دارند نشانه هاي كاهش كلسيم و منيزيم را نشان ميدهند. در ابتدا كاهش منيزيم ديده مي‌شود.
روش استفاده از كود پتاسيم
عنصر پتاسيم را بايد به گونه اي قرار داد كه ريشه گياهان بتواند آن را جذب كند و در سطح خاك هاي خشك نبايد مورد استفاده قرار داد. عنصر پتاسيم را به صورت نواري، در سطح خاك پخش كرد و آبياري و محلول پاشي كرد.
زمان مناسب مصرف كود پتاسيم
براي بيشتر محصولات كشاورزي پتاسيم قبل از آماده سازي خاك مصرف مي‌شود. پس بهترين زمان مصرف آن قبل از كشت محصولات است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۷:۳۵ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

راه هاي صرفه جويي در مصرف آب در كشاورزي

چگونه در مصرف آب كشاورزي صرفه جويي كنيم
اين روزها  با كاهش ميزان بارش بحران كمبود  آب به شدت مورد بحث قرار گرفته است و در بيشتر  مناطق كشور با خشكسالي مواجه مي شويم . پس مديريت منابع آبي از اهميت خاصي برخوردار مي باشد . هدر رفتن آب در ايران بيشتر از ميانگين  هدر رفت آب جهاني است بطبق آخرين گزارشات مقدار هدر رفتن آب در اين كشور بيست و هشت تا سي  درصد مي باشد اين  درحالي است  كه اين مقدار در كل جهان  نه تا دوازده درصد گزارش شده است و يكي از عوامل اصلي اين موضوع برداشت هاي غيرمجاز از شبكه آبرساني و كهنگي و پوسيدگي تاسيسات آب مي باشد
راه هاي صرفه جويي در مصرف آب در كشاورزي
براي جلوگيري از افزايش ميزان هدر رفتن  آب مي توان نسبت به برطرف نمودن كهنگي و تعويض و تغيير لوله هاي شبكه آبرساني اقدام نمود و  استفاده از لوله هاي پلي اتيلن، گزينه مناسبي خواهد بود .همين طور  در بخش كشاورزي با تغيير روش آبياري مزارع،  باغ ها و  كشت زار ها با استفاده از  روش هاي جديد  آبياري مانند  استفاده از نوار آبياري كه مخصوص آبياري قطره‌اي هستند مي توان به بهبود مديريت مصرف و كاهش هزينه ها كمك كرد زيرا در مزارع و كشت زارهايي كه به كمك آبياري تحت فشار و قطره اي آبياري مي شوند سبب كاهش ميزان آب مصرفي و بهبود كيفيت و كميت محصولات و كاهش هزينه هاي توليد خواهد شد.
از مهمترين روش هاي تغيير الگوي استفاده مي توانيم به پيروي از متدهاي هاي بهزراعي و بهنژادي ، كم شدن سطح كشت محصولات از طريق مصرف زياد آب و اصلاح نژاد و توسعه كاشت گياهان كم آب اشاره نمود.
1- استفاده كمتر از كودهاي شيميايي
هر زمان از كود هاي شيمايي مثل اوره استفاده شود زمين ها تشنه تر خواهند شد و ميزان استفاده از آب افزايش پيدا كرد .
2-كاشت گلخانه اي مصرف آب كمتر ، برداشت محصول بيشتر
بررسي هاي اخير  نشان مي دهد كه  در سيستم كشت گلخانه اي ميزان مصرف آب ده  برابر كمتر مي شود. و جالبتر آنكه  با وجود كاهش مصرف آب، ميزان توليد به طور متوسط هجده  برابر افزايش مي يابد.
3- الگوي كشت متناسب با اقليم و شرايط آب و هوايي ايران
ايران  از نظر جغرافيايي در قسمتي از كره‌ي زمين قرار گرفته كه با محدوديت‌ها و چالش هاي  اقليمي خاص برخوردار است  خشك‌سالي يكي از جمله محدوديت‌هايي مي باشد كه به‌عنوان چالشي بزرگ در برابر توسعه‌ي كشاورزي است. با توجه به قرار گرفتن ايران در مناطق خشك جهان الگوي كشت بايد با استفاده از بهينه  منابع آب و كاشت گياهان مناسب با اقليم ايران برخوردار شود.
4- استفاده از آب هاي بازيافتي يا فاضلاب هاي شهري
در خاورميانه كه اكثر كشورها در ناحيه خشك و نيمه خشك قرار گرفته اند و از مدت ها  با معضل كم آبي آشنا هستند استفاده مجدد از فاضلاب هاي  تصفيه شده  در كشاورزي از اهميت ويژه اي برخوردار است ، چون  در بيشتر  اين كشورها، كشاورزي اصلي ترين مصرف كنند ه آب خواهد بود همچنين در ايران نيز در سال هاي گذشته  استفاده از آب بازيافتي پساب و فاضلاب ها مورد توجه قرار گرفته است.
منبع :


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۴۸:۱۱ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

كشت عمودي چيست

كشاورزي عمودي در خانه
كشاورزي عمودي به عنوان بخشي از كشاورزي شهري به روش كاشت گياهان در گلخانه آسمان خراش‌ ها يا فضاهايي كه به ‌طور عمودي در آنها تعبيه شده گفته  مي‌شود. در اين روش مدرن كشاورزي از تكنيكي مشابه گلخانه هاي شيشه اي بهره ميبرد كه در آنها ميتوان با نور طبيعي خورشيد ميزان نور مصنوعي را افزايش داد. و مصرف ميزان كمتري از كود و آب ميتوان برداشت بسيار خوبي داشت .
اصطلاح كشاورزي عمودي اولين بار توسط گيلبرت اليس و در سال ۱۹۱۵ در كتاب كشاورزي عمودي نام بيان شد. نوع استفاده او از اين عبارت با كاربرد كنوني آن تفاوت داشت. او مطالبي درباره كشاورزي نوشت و علاقه ويژه اي به منشأ خاك و محتواي مغذي داشت و گياهان را زندگي هايي عمودي ميدانست بخصوص اينكه  ريشه هاي آنها زير زمين بودند . كاربرد جديد اين واژه قدري متفاوت تر و  به آسمان خراشهايي اشاره مي كند  كه از نور طبيعي خورشيد  استفاده ميكنند.
كشت عمودي مزرعه آپارتماني كشاورزي عمودي
مزرعه عمودي در ايران
در زندگي شهرنشيني امروزي يكي از نيازهاي اساسي بشر دستيابي به منابع كشاورزي و محصولات سالم است. نياز به توليدات كشاورزي بسيار حساس و مهم است اما با وجود فضاي كم زمين در داخل شهرها و سبك زندگي آپارتمان نشيني عملاً اين كار را نميتوان در درون شهر انجام داد و اين توليدات خارج از شهرها صورت گرفته و بعد به داخل شهر لنتقال داده مي شود. اما اكنون در زمينه شهر سازي با مفهوم جديدي از مزرعه داري مواجه هستيم با نام مزارع عمودي. اين مزارع پيشنهادي براي شهرهاي پرجمعيت مانند نيويورك و شهر هاي بزرگ ايران است كه داراي فضاي كم براي كاشت و برداشت ميباشد. فضاي اصلي اين مزرعه تشكيل شده از كانتينرهايي كه پر از مواد غذايي در حال رشد ميباشد. ذرت، سبزيجات و گوجه، و حتي عسل، ميتواند بخشي از توليدات اين مزرعه هاي عمودي باشد. هنگامي هم كه اين سبزيجات يا محصولات ميرسد و قابل برداشت است جرثقيل مخصوصي آن كانتينر را جدا ميكند ورودي كاميون قرار داده و مركز خريد ارسال ميكند. به اين صورت محصولات ارگانيك با قيمتي ارزانتر و با سرعت بيشتري در اختيار كاربران قرار ميگيرد و حمل و نقل آسانتر و سريعتري دارد. استفاده از انرژي خورشيدي در پرورش مواد غذايي باعث پايين آمدن هزينه توليد مي‌شود. اين كار توسط شركت OVA طراحي شده و حدود 2 ميليون دلار هزينه دارد.
. در اين روش از فناوري هايي مشابه فناوري هاي مورد استفاده در خانه هاي شيشه اي استفاده مي شود و گياهان علاوه بر نور طبيعي با سيستم هاي روشنايي با مصرف كم، نيز تقويت مي شوند. اين روش مزاياي زيادي دارد كه شامل برداشت محصول در تمام  فصول سال، محافظت محصولات از شرايط بد آب و هوايي، خودكفايي شهرها در توليد محصولات كشاورزي مورد نياز خود و كاهش هزينه هاي حمل و نقل محصولات مي شود.
اين فناوري در سال 2022 از نظر علمي توسعه خواهد يافت و در سال 2026 نيز مورد توجه خواهد گرفت و از ارزش مالي خوبي  برخوردار خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۷:۵۷ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

گياهان تراريخته چيست

فوايد محصولات تراريخته
گياه تراريخته به گياهي گفته مي‌شود كه يك يا چند ژن محدود را از طريق روش هاي جديد  ژنتيك ملكولي و مهندسي ژنتيك دريافت كرده باشد. هدف از اين كار، بهبود مقاومت گياه نسبت به برخي از آفات يا بيماريهاي گياهي ، افزايش تحمل تنش هاي غير زنده نظير شوري و كم آبي، بهبود كيفيت محصول، افزايش توليد و عملكرد گياه، افزايش بهره وري در كشاورزي و در نهايت، افزايش سطح سلامت جامعه از طريق كاهش مصرف انواع سموم و كود هاي شيميايي است.

فوايد و مضرات گياهان تراريخته

مراحل توليد محصولات تراريخته
  1. يافتن صفات تازه
  2. دستيابي به ژنها
  3. الحاق ژن تازه به ژنوم گياهي
  4. بررسي ايمني زيستي و اثبات بي خطر بودن آن براي انسان
  5. زمان آشكار شدن ژنها

پژوهشگران آمريكايي با نقشه برداري از ژنوم گياهان، روش جديد و دقيقي براي اصلاح ژنتيكي آنها ارائه داده‌اند و عوارض جانبي روش هاي كنوني را ندارد.

پژوهشگران از ژنومها گياهاني كه مورد اصلاح ژنتيكي قرار گرفته‌اند، با وضوح بالا نقشه برداري كرده‌اند تا نشان دهند كه هنگام قرار دادن يك DNA بيگانه، چه اتفاقي در سطح مولكولي ميافتد. اين روش، يك نقطه آغاز واقعي محسوب مي‌شود كه نشان ميدهد ميتوان از آخرين فناوريهاي نقشه برداري و ترتيب گذاري براي بررسي تاثير ژنهاي جالب موجود در ژنوم گياه استفاده كرد.

زماني كه براي افزايش ميزان سلامت محصولات غذايي، يك ژن جديد را در گياه قرار دهد، از نوعي باكتري به نام  آگروباكتريوم استفاده ميكند. اين باكتري كه موجب رشد تومور گال در گياهان مي‌شود. قرنها پيش، دانشمندان دريافتند هنگامي كه اين باكتري، درختي را آلوده ميكند، بخشي از DNA خود را به آن انتقال ميدهد. در واقع، DNA باكتري، به ژنوم درخت منتقل مي‌شود. كار با روشهاي توالي DNA از زماني آغاز شد كه DNA آگروباكتريوم براي قرار دادن ژن جديد در گياه مورد استفاده قرار گرفت.

شركتهاي اصلاح ژن، زمان و تلاش زيادي را براي شناسايي گياهان تراريخته صرف ميكنند و از عهده درك تغييرات ناخواسته نيز برنميآيد  از آنجا كه اين روش جديد، به توليد  بسيار از ژن مورد نظر در گياه منجر مي‌شود، بررسي نتيجه نهايي با توالي استاندارد DNA ميتواند دشوار باشد.

 

پژوهشگران مواد ژنتيكي به نام  هيستون را مورد بررسي قرار دادند. پروتئين هاي هيستون، DNA را به صورت واحدهاي ساختاري دستبندي ميكنند و اصلاح هيستون‌ها، نحوه ارزيابي ژن را براي به كار بردن آن توسط سلول، تغيير ميدهد.

پژوهشگران معتقدند ، DNA در حالت ايده‌آل ميتواند كپي ژن مورد نظر را بدون هيچگونه عارضه جانبي در ژنوم گياه قرار دهد.

اما برخي از پژوهشگران معتقدند نوع كشت و توليد اين محصولات، استفاده از سمومي مانند سم گلايفوسيت را افزايش ميدهد. ورود اين سموم به چرخه غذايي انسان ميتواند باعث ايجاد بيماري شود، و گياهان ميتوانند با تثبيت مقادير زيادي از اين سموم در خاك محل كشت خود باكتريهاي حياتي تثبيت كننده عناصر خاك را از بين برده و منجر به از بين رفتن حاصلخيزي خاك شوند.

منبع:
گياهان تراريخته چيست


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۳:۳۴ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

گزارشي از خطرات استفاده از انواع كودها شيميايي

مصرف زياد كود شيميايي
هر چند كشاورزي و توليد محصولات آن بدون استفاده از كود شيميايي امكانپذير نيست، ولي مصرف بي ‌رويه اين نوع كودها به يك نگراني در ميان كارشناسان كشاورزي و غذايي تبديل شده است. در نيمه دوم قرن بيستم توسعه مصرف كودهاي شيميايي موجب افزايش عملكرد محصولات كشاورزي گرديده و همزمان با افزايش عملكرد در بسياري از كشورها مشكلات ناشي از آنها باعث از بين رفتن تعادل متوازن عناصر ضروري در خاك، اختلال در حلاليت و جذب عناصر غذايي، آلودگي رودخانه و آبهاي زيرزميني و عناصر سمي همراه كود شده است. سلامت غذايي همواره به عنوان يكي از شاخص هاي توسعه ياد مي‌شود و براي پيشبرد اين شاخص تلاشهاي مختلفي صورت گرفته است. اما در اين ميان استفاده بي ‌رويه و زياد از كودهاي شيميايي در بخش كشاورزي موجب شده نگراني درباره سلامت غذايي در جامعه شكل گيرد.

مصرف زياد كود شيميايي و عوارض مصرف

عوارض كود زياد
يكي از مهمترين آسيبهاي استفاده بي رويه از كود و مواد شيميايي در بخش كشاورزي، آلودگيهاي زيست محيطي است كه در قالب آلودگي آبهاي زيرزميني و خاك نمايان مي‌شود. تركيب مواد شيميايي موجود در برخي كودها با جذب در ريشه گياه و عمق خاك، موجب مشكلات و بيماري هاي مختلفي در مصرف كنندگان محصولات كشاورزي مي‌شود. يكي ديگر از مهمترين عوارض مصرف كود زياد استفاده غير كارشناسي از كودهاي شيميايي آلودگي خاك است، برخي كارشناسان بر اين باورند كه تركيب هاي سمي كودهاي شيميايي در حدود نيم سده در خاك باقي ميمانند و اين باعث مي‌شود اين مواد از طريق خاك يا آب به محصولات كشاورزي راه پيدا كنند. در كشورهاي در حال توسعه با مصرف كودها ميزان عملكرد محصولات افزايش مي يابد و با افزايش عملكرد، ميزان برداشت عناصر توسط گياه زيادتر شده و خاك از ساير عناصر تخليه مي گردد. دسترسي به ازت بيشتر، موجب تشديد فعاليت باكتريها در تجزيه و فساد مواد آلي خاك شده و با كاهش مواد آلي مشكلات زيادي از جمله تخريب خصوصيات فيزيكي خاك، كاهش حلاليت عناصر كم مصرف، كاهش نفوذ پذيري خاك و از همه مهمتر كاهش ظرفيت نگهداري آب و عناصر غذايي در خاك بوجود مي آيد. با افزايش مصرف كودهاي شيميايي، افزايش بعضي عناصر از راه ايجاد املاح با حلاليت كم موجب بهم خوردن نسبت تعادل بين عناصر مغذي موجود در خاك مي شود. با وجودي كه قيمت كود به صورت تدريجي افزايش يافته ولي هنوز تناسب منطقي بين قيمت محصولات زراعي و قيمت كودهاي شيميايي وجود ندارد. با توجه به ميزان و روش آبياري محصولات بيشتر از يك تن كود ازته و اغلب در يك مرحله كود پاشي مصرف مي گردد كه نتيجه آن شسته شدن كود ازته و آلوده شدن رودخانه و آبهاي زيرزميني را به همراه دارد. در رابطه با آلودگي محيط زيست بالا بودن بيش از حد ميزان نيترات در آب آشاميدني، سبزيجات و ميوه جات مطرح است. در خصوص كودهاي پتاسيم و فسفات مواد اوليه اغلب همراه با عناصر سمي مي باشد. بعضي از عناصر همراه كود در حالي كه به مقدار محدود در تغذيه انسان، گياه و حيوان مورد نياز هستند با جزئي افزايش سمي محسوب مي شوند. متأسفانه در تجارت جهاني اكثر كشورهاي جهان سوم از جمله ايران به ميزان عناصر سمي همراه كود توجهي ندارند. براساس گزارش هاي خاك و آب بالا بودن عناصر سمي باعث بروز مشكلاتي مانند تراكم نيترات در خاكهاي زراعي و آلودگي محيط زيست مي گردد. جهت رفع اين مشكلات توجه به رعايت مسائل زيست محيطي از راه كنترل كيفيت مواد اوليه ، رعايت بهره برداري صحيح در جهت توليد محصولات مرغوب و كاربرد صحيح و نوع مناسب كود ضروري است.

يكي از مهمترين آموزشهاي كه بايد به كشاورزان در جهت كاهش مصرف كودهاي شيميايي داده شود جايگزيني كيفيت محصول به جاي كميت آن است. از ديگر راهكارها براي جلوگيري از مصرف بي رويه كود شيميايي و آسيبهاي آن، استفاده از مواد نوين و كودهاي جانشين است؛ كود بيولوژيكي «ورمي كمپوست» يكي از اين جانشينها است كه مي تواند آسيبهاي كود شيميايي مثل سوپر فسفات ساده و اوره را به صورت چشمگيري كاهش دهد. استفاده از اين كود و كرم هايي كه زباله را به كودهاي مناسب براي كشاورزي تبديل ميكنند، بهترين جايگزين كودهاي شيميايي است كه هم نيترات، كادميم، ارسنيك و ساير تركيبات سمي كودها را ندارد و هم ميتواند مصرف آب را پايين بياورد.

 

منبع:

گزارشي از خطرات استفاده از انواع كودها شيميايي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۶:۳۷:۳۸ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

كشاورزي با هوش مصنوعي

عملكرد محصولات كشاورزي بوسيله هوش مصنوعي
با توجه به گسترش صنعت و رشد سريع آن همواره بشر به دنبال سرعت بخشيدن به كارها با دقت بالاتري بوده است. استفاده از روشهاي هوش مصـنوعي به جاي تصـميمگيري هاي دسـتي و انسـاني علاوه بر اين كه سـبب افزايش بهروري ميگردد از دقت بالايي نيز برخوردار است. صنعت كشاورزي يكي از شاخه هايي است كه امروزه به شدت نيازمند محاسبات و انجام عمليات خودكار با ا ستفاده از هوش مصنوعي ا ست. به طوري كه در مراحل مختلف كشت محصول و  در مراحل مختلف انبار و فراوري محصولات كشاورزي از جمله كيفيت سنجي ميتواند مورد استفاده قرار بگيرد يك شركت در استراليا يك سيستم هوش مصنوعي ابداع كرده كه به كشاورزان كمك مي كند براي مديريت كاشت محصولات كشاورزي دقيق تر تصميم بگيرند.

كشاورزي با هوش مصنوعي

استفاده از سيستم هوش مصنوعي به كشاورزان كمك مي‌كند كاشت محصولات كشاورزي مانند توت‌هاي وحشي را به گونه‌اي مديريت كنند كه از نظر كميت و كيفيت وضعيتي بهينه پيدا كنند و باعث صرفه جويي در استفاده از كود هاي كشاورزي خواهد شد.

اين سيستم با اندازه گيري ۱۴ متغير مهم در زمين‌هاي كشاورزي، مانند وضعيت بارندگي، نور، باد، دما، رطوبت خاك و غيره به صورت لحظه دستورالعمل‌هايي را در اختيار كشاورزان قرار مي‌دهد تا آنها بتوانند براي نگهداري و مراقبت از محصولات خود بهتر تصميم بگيرند.

اين سيستم با موفقيت در زمين‌هاي كشاورزي نقاطي از استراليا نصب شده و قرار است در آينده در مناطق ديگري نيز به كار گرفته شود. براي جمع آوري اطلاعات مورد نياز اين سيستم تونل‌هاي باريكي در عمق اندك خاك كنده مي‌شود و تجهيزات مورد نياز در آنها كار گذاشته مي‌شوند.

كاربردهاي هوش مصنوعي در كشاورزي :

1) تحليل اطلاعات استخراجي از تصاوير ماهواره اي و تطبيق با اطلاعات موجود با سيستم سنتي

2) استفاده براي استخراج اطلاعات كشاورزي و نقشه هاي سطح زمين٬ وضعيت آبي و زراعي زمين٬ وضعيت جنگلها و مراتع و ... از تصاوير ماهواره اي

3) خودكار سازي سيستم هاي ماشيني كاشت٬ داشت٬ برداشت و عرضه محصول و كنترل كيفيت آن نظير سيستم هاي خودكار داشت محصولات هيدروپونيك٬ يا سيستم هاي خودكار برداشت و بسته بندي محصولات

4) نگهداري اين اطلاعات در بانكهاي اطلاعاتي جغرافيايي و بهره برداري معنايي و استخراج اطلاعات مفهومي

اين سيستم اطلاعات هفتگي درباره وضعيت آفات و محصولات كشاورزي ارائه مي دهد كه به نوبه خود به بهبود اين مدل كمك مي كند. هر چند كه براي رشد مفيد گياهان استفاده از انواع سموم و كود هاي فسفاته نظير سوپر فسفات ساده بسيار مفيد است و در مجموع، ۱۲ گروه مجتمع توليدي با ۹هزار هكتار باغ هاي زيتون، در اين  مناطق وجود دارد.

شبكه اطلاعات و هشدار آفات گياهي ، پروژه وزرات كشاورزي، شيلات و توسعه روستايي است كه با سرمايه گذاري صندوق توسعه روستايي كشاورزي اروپا براي ارائه اطلاعات به روزرساني شده درباره وضعيت آفات اصلي محصولات به اجرا درآمده است. اين شبكه متشكل از كار و همكاري حدود 800 نفر از تكنسين هاي مزارع است كه عمدتاً خودشان توليدكننده اند و همچنين ۴هزار ايستگاه نظارتي در مناطق زراعي مختلف كه به تبادل اطلاعات و داده هاي جمع آوري شده شان مي پردازد.

منبع:
كشاورزي با هوش مصنوعي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۲۷:۰۲ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

كشاورزي ارگانيك در ايران

ويژگي هاي كشاورزي ارگانيك
كشاورزي ارگانيك، كشاورزي است كه در توليد محصولات از كود هاي شيميايي، سموم، هورمونها و دستكاري هاي ژنتيكي استفاده نشود و همه مراحل تقويت زمين، كاشت و برداشت با استفاده از كود زيستي و يا كود بيولوژيك ، كمپوست ها، حشرات سودمند باشد. كشاورزي ارگانيك، سيستمي توليدي است كه سلامت خاك، اكوسيستم ها و انسان را پايدار ميسازد و تنوع زيستي را حفظ مينمايد.

كشاورزي ارگانيك در ايران

1) سلامت
كشاورزي ارگانيك بايد سلامت خاك، گياه، دام، انسان و زمين را در ارتباط باهم حفظ و بهبود بخشد. اين اصل به سلامت افراد و جوامع، كه نميتوانند جدا از سلامت اكوسيستم باشند اشاره دارد. خاك سالم، گياه سالم توليد ميكند كه سلامت گياه تضمين كننده سلامت انسان و دام سالم است.
كشاورزي ارگانيك نقش مهمي را هم در كشاورزي و هم حفظ و بهبود سلامت اكوسيستم ها و موجودات ايفا ميكند. به طور خاص، كشاورزي ارگانيك براي توليد با كيفيت و مواد غذايي مغذي در نظر گرفته شده است. در كشاورزي ارگانيك بايد از مصرف كودها، آفت كشها، داروهاي حيواني و مكملهاي غذايي به دليل اينكه ممكن است اثرات سو بر سلامت داشته باشد، پرهيز شود.
2) اكولوژي
كشاورزي ارگانيك بايد بر اساس سيستم‌هاي اكولوژيكي زنده و چرخه‌ مواد، و كمك به پايداري آنها باشد. اين اصل كشاورزي ارگانيك را از درون سيستم‌هاي اكولوژيكي زنده بيان ميكند كه توليد بر پايه فرآيندهاي اكولوژيكي و بازيافت استوار است.
تغذيه از طريق اكولوژي محيط توليد بدست مي‌آيند. براي مثال، در مورد گياهان زراعي، محيط خاك؛ براي حيوانات و اكوسيستم مزرعه و محيط آبي براي ماهيها و موجودات دريايي است.
در كشاورزي ارگانيك، سيستم‌هاي برداشت طبيعي و مرتعي بايد با چرخه ها و تعادل اكولوژيكي طبيعت سازگار باشد. مديريت ارگانيك بايد با شرايط، اكولوژيكي، فرهنگي سازگار باشد. از طريق بازيافت مواد و مديريت انرژي جهت حفظ و بهبود كيفيت محيط و حفظ منابع، ورودي ها بايد كاهش يابند. كشاورزي ارگانيك بايد از طريق طراحي سيستم‌هاي زراعي، استقرار زيستگاه ها و حفظ تنوع كشاورزي و ژنتيكي به تعادل اكولوژيكي دست يابد.
 3) عدالت
كشاورزي ارگانيك بايد با توجه به فرصت ها و قابليت هاي زندگي و محيط هاي عمومي، عدالت را تضمين نمايد. عدالت بوسيله تساوي حقوق، عدل و نظارت بر تقسيمات جهان، هم در ميان مردم و هم در روابط آن‌ها با ساير موجودات زنده مي باشد.
اين اصل تاكيد ميكند كساني كه درگير كشاورزي ارگانيك هستند بايد در تمامي سطوح و براي تمام انجمنهاي كشاورزان، كارگران، فرآوري كنند گان، توزيع كنندگان ، تاجران و مصرف كنندگان روابط انساني را به شيوه‌اي كه تضمين كننده عدالت باشد، هدايت نمايند.
4) مراقبت
كشاورزي ارگانيك بايد به صورت پيشگيرانه و مسئولانه با استفاده از كود ارگانيك براي حمايت از سلامت و آسايش نسل كنوني و بعدي براي محيط زيست سالم مديريت كند، كشاورزي ارگانيك يك سيستم پايدار و زنده است كه به تقاضا پاسخ ميدهد. مشاغل مرتبط با كشاورزي ارگانيك ميتوانند باعث بهبود كارايي و افزايش بهره وري شوند، اما نبايد سلامتي و رفاه را به خطر بياندازند. به تبع آن، تكنولوژيهاي جديد نيازمند ارزيابي و روشهاي موجود نيازمند بازنگري هستند.
كشاورزي ارگانيك بايد از طريق اتحاد فناوريهاي مناسب و رد مواردي كه غيرقابل پيش بيني هستند مانند مهندسي ژنتيك گياهان از خطرات قابل توجه پيشگيري نمايد.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۱۶:۲۲ توسط:شركت پالايش كود موضوع: