شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي .

شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي

آتريپلكس گياهي براي شوره زار

آتريپلكس گياهي براي شوره زار

طبق گزارش خبري مهر به گفته صادق ابروش در روز بازديد مسئولان بيابان گروه منابع طبيعي و آبخيزداري كشور و اساتيد دانشگاه منابع طبيعي كرج از كوه نمك قم در بيانيه اي گفت: در استان قم به ويژه در منطقه نمكي كوه توجه ويژه اي به شرايط دام و شرايط آب و هوايي داشته ايم.

اباذري معاون دفتر امور بيابان سازمان جنگل ها مراتع و آبخيزداري كشور به كاشت گياه Atriplex با نام اسفناج وحشي ايراني در منطقه كوه نمكي اشاره كرد و گفت: استفاده از اسفناج وحشي در اين منطقه ثابت ميكند كه مسئولان و كارشناسان اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قم به خوبي آگاه هستند از شرايط خاص و وضعيت درياچه نمك ويك عمل علمي و ستودني را دنبال كرده اند.

آبروش اضافه كرد: كوه نمك به دليل نزديك بودن به قم از اهميت بسيار ويژه اي برخوردار است ، به همين دليل تاكنون 4 هزار هكتار نهال در اين منطقه كاشته شده است و امسال نيز صدوپنجاه هزار Atriplex در مساحتي بيش از هفتصدوپنجاه هكتار با اعتبار بيش از ۳ميليارد تومان كاشته خواهد شد.
وي گفت در هر هكتار از سطح زير كشت كوه نمك در نزديكي دويست عدد Atriplex كاشته شده است و اظهار داشت: اين گياه در دو سال اول هفت بار آبياري مي شود و مي تواند منطقه را بدون آب بعداز دو سال حفظ كند. اين گياه به كمترين كود براي رشد نياز دارد .

آنها به همراه دو استاد دانشگاه منابع طبيعي كرج از پروژه هاي كويري بازديد كرده و Atriplex يا اسفناج وحشي را در منطقه كوه نمكي كاشتند و نظرات خود را در مورد عملكرد در اين منطقه ارائه دادند.

كاشت اسفناج وحشي در كوه نمكي قم يك عمل علمي و ستودني است

آبروش گياه Atriplex را به عنوان خوراك مناسب حيوانات دامي توصيف كرد و افزود: همچنين از اين گياه براي محافظت از خاك و جلوگيري از انتشار آتش استفاده مي شود بنابراين از اين گياه در مناطقي مانند كوه نمك استفاده مي شود كه ريزگرد ها را توليد مي كنند و احتمال بروز آتش سوزي در آن وجود دارد به صورت انبوه و گسترده استفاده ميشود.
صادق آبروش گفت: در سال ۹۷ بيش از يازده هزار هكتار از كاشت در مناطق بحراني استان قم از جمله حسين آباد ميش مست ، و كوه نمك با استفاده از گياهاني همچون تاغ و آتريپلكس و قره باغ صورت گرفت.

وي گفت جلوگيري از چراي دام باعث كاهش عمر گياه Atriplex مي شود و اين گياه بايد سالانه توسط دام ها مورد استفاده قرار گيرد ، به همين دليل اداره منابع طبيعي و مديريت آبخيزداري قم به مدت دو ماه چرا را در اين مناطق آزاد مي كند. اين نيز نشانه نظم و انضباط علمي و درك مسئولان است.

 

منبع:
آتريپلكس گياهي براي شوره زار


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۳:۲۵ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :