شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي .

شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي

آسيب آفت كش ها و سم ها بر زنبور عسل

آسيب آفت كش ها و سموم بر زنبور عسل

نتابج تحقيقات انجام شده اخير در امريكا توسط محققان، 48 برابر شدن مقدار استفاده از كود هاي شيميايي و سموم حشره كش كشاورزي را نسبت به 25 سال گذشته نشان مي دهد. اين موضوع چنان داراي اهميت است كه كاهش گونه هاي حشرات علي الخصوص زنبور عسل و پروانه ها را به دنبال خواهد داشت.

طي تحقيقات انجام شده توسط مجله نشنال جئوگرافيك ، افزايش مصرف آفت كش هاي نئونيكوتينويد ، مهم ترين و بزرگترين عامل كاهش جمعيت حشرات و نابودي آن ها در جهان محسوب مي شود. آمار هاي اخذ شده از سراسر جهان نشان مي دهد كه مزارع 120 كشور دنيا از 140 كشور از اين نوع سم براي دفع آفات استفاده مي كنند و در حدود 92 درصد از مزارع آغشته به اين ماده هستند.

محقق آمريكايي به نام كندرا كلين اذعان داشت كه اين نوع سم يك د.د.ت جديد محسوب مي شود كه هزاران بار خطرناك از د.د.ت قبلي براي زنبور عسل است.

اين آفت كش ها جز حشره كش هاي سيستماتيك طبقه بندي مي شوند و در تمام بخش هاي گياه از جمله ساقه و برگ گياه نفوذ مي كنند. حدود 95 درصد اين مواد سمي در خاك باقي مي ماند و فقط 5 درصد آن جذب محصول مي شود و در نتيجه سبب افزايش مرگ و مير زنيور عسل مي شود. با توجه به زنجيره غذايي و استفاده پرندگان از حشرات اين مواد سمي وارد چرخه غذايي پرندگان شده كه سبب انتشار و مرگ ساير جانوران را به دنبال دارد.

آسيب آفت كش ها و سم ها بر زنبور عسل

حفاظت از زنبور عسل از سموم

از سال 2018 كشورهاي اتحاديه اروپا استفاده از اين سموم را ممنوع كردند و كشورهاي امريكايي نيز از سال 2019 قوانيني براي ممنوعيت استفاده منتشر كردند.

آزمايشات اخير نشان مي دهد كه از 452 گونه حشرات در حدود 45 درصد كاهش جمعيت را شاهد هستيم. و پروانه هاي آمريكايي به نام شهريار كه نشان دهنده حيات وحش آمريكا هستند در حدود 90 درصد كاهش جمعيت داشته اند. تغذيه زنبور هاي عسل از انواع گياهان و گل جوان و بزرگ نظير نهال گل محمدي و يا شكوفه هاي بهاري تغذيه مي نمايند كه بدين صورت بايد در استفاده از سموم مراقب بود و بايد حفاظت كامل را براي آنها بوجود آورد.

در حدود 5 ميليون گونه حشره در دنيا وجود دارد كه به دليل استفاده از سموم كشاورزي مانند نئونيكوتينويد جمعيت حشرات به شدت كاهش يافته و بسياري از آن ها در خطر انقراض هستند.

علاوه بر كاهش جمعيت حشرات خطر بزرگتري آينده زمين را تهديد مي كند و سبب آسيب به اكوسيستم هاي آبي و خاكي محسوب مي شود. زيرا حشرات نقش اساسي را در توليد محصولات و حيات جانوران و انسان را به عهده دارند.

استفاده از سموم كشاورزي و قوانين مربوط به ممنوعيت استفاده آن ها و اثرات شديد و خطرناك اين سموم ساليان متمادي در ميان كشورها و كشاورزان و دانشمندان مورد بحث بوده است ولي با اين حال به دليل افزايش نياز به به منابع غذايي و افزايش توليد و مقرون به صرفه بودن اين سموم همچنان شاهد استفاده گسترده آن در سطح جهاني هستيم.

منبع :
آسيب آفت كش ها و سم ها بر زنبور عسل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۴۰:۱۹ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :