شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي .

شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي

سيل در زمين هاي كشاورزي

حفاظت از زمين هاي كشاورزي هنگام سيل

در هنگام وقوع سيل بيشترين خسارت به مراكز توليد محصولات كشاورزي مي باشد. با توجه به شرايط اقليمي ايران؛ توليد محصولات كشاورزي و باغباني در شرايط طبيعي نيز فعاليتي پر مخاطره مي باشد. ايران جزء دهمين كشور بلاخيز دنيا است كه 31 نوع بلا طبيعي را شامل مي شود از جمله : بروز خشكسالي ؛ بارش هاي سنگين و سيل مي توان اشاره كرد.

سيل در زمين هاي كشاورزي

اقدامات لازم جهت كاهش خسارت به زمين هاي كشاورزي در هنگام وقوع سيل

يكي از مهمترين عوامل خسارت حين بروز سيل در گياهان و درختان ايجاد شرايط مانداب و كاهش ميزان اكسيژن اطراف ريشه گياه  و پر شدن خلل و فرج خاك مي باشد. لذا اولين اقدام ايجاد كردن شرايط براي تخليه سطح زمين و تخليه آب است.

بر اساس امكانات موجود تخليه آب به روش هاي مختلفي صورت مي گيرد. كندن و شخم زدن بين رديف هاي كشت و ايجاد سطوح شيب دار در باغات منجر به كاهش آب و جلوگيري از زرد شدن برگ گياهان مي شود.

در صورت نبود امكانات براي شخم زدن مي توان از حفر كانال براي انتقال اب يا ايجاد گودال در پاي درختان استفاده كرد. همچنين استفاده از پمپ هاي كف كش براي خروج آب روش مناسبي است. خالي كردن رسوبات سيلابي امري بسياري ضروري و حياتي محسوب مي شود و مانع شيوع بيماري ها از جمله فوزاريوم و فيتوفترا خواهد شد.در واقع اين قارچ ها در شرايط اشباع خاك فعاليتشان بيشتر است.

در باغات  اراضي شيبدار به دليل شسته شدن سطح خاك بهتر است پس از بررسي هاي انجام شده نسبت به خاك دهي و كود دهي لايه هاي از بين رفته اقدامات لازم صورت گيرد.زماني كه شرايط تعادل برقرار شد مي توان از گل و لاي و مواد ابرفتي حاصل از سيل به دليل حاصلخيزي بالا براي اصلاح خاك زمين هاي كشاورزي و باغات استفاده نمود. برداشتن تنه ها و شاخه هاي خشك ؛ شكسته و بيمار از جمله موارد ضروري است كه بايد رعايت گردد.

درختان هميشه سبز مثل زيتون و مركبات نسبت به شرايط ماندابي حساسيت بيشتري دارند ولي درختان نخل مقاومت بيشتري در اين شرايط از خود نشان مي دهند لذا كشاورزان با توجه به نوع گياهان و درختان خود اقدامات لازم را انجام دهند.

از هرس كردن درختان تا رسيدن به شرايط متعادل جلوگيري شود و براي افزايش ميزان هوادهي خاك در اطراف ريشه ها سوراخ هايي حفر گردد.استفاده  از ادوات كشاورزي و ماشين آلات سنگين در سطح باغات جلوگيري شود زيرا سبب كوبيدگي و خفگي خاك مي گردد. قسمت هايي از تنه گياهان كه در گل و لاي گير كرده اند را حتما شست و شو داده و براي كنترل بيماري و افات حتما با گارشناسان و ماموران جهاد كشاورزي مشورت شود تا ميزان خسارات وارده به حداقل كاهش يابد.

منبع :
سيل در زمين هاي كشاورزي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۷:۲۴ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :