شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي .

شركت پالايش كود | اخبار و نهاده هاي كشاورزي

كشت عمودي چيست

كشاورزي عمودي در خانه
كشاورزي عمودي به عنوان بخشي از كشاورزي شهري به روش كاشت گياهان در گلخانه آسمان خراش‌ ها يا فضاهايي كه به ‌طور عمودي در آنها تعبيه شده گفته  مي‌شود. در اين روش مدرن كشاورزي از تكنيكي مشابه گلخانه هاي شيشه اي بهره ميبرد كه در آنها ميتوان با نور طبيعي خورشيد ميزان نور مصنوعي را افزايش داد. و مصرف ميزان كمتري از كود و آب ميتوان برداشت بسيار خوبي داشت .
اصطلاح كشاورزي عمودي اولين بار توسط گيلبرت اليس و در سال ۱۹۱۵ در كتاب كشاورزي عمودي نام بيان شد. نوع استفاده او از اين عبارت با كاربرد كنوني آن تفاوت داشت. او مطالبي درباره كشاورزي نوشت و علاقه ويژه اي به منشأ خاك و محتواي مغذي داشت و گياهان را زندگي هايي عمودي ميدانست بخصوص اينكه  ريشه هاي آنها زير زمين بودند . كاربرد جديد اين واژه قدري متفاوت تر و  به آسمان خراشهايي اشاره مي كند  كه از نور طبيعي خورشيد  استفاده ميكنند.
كشت عمودي مزرعه آپارتماني كشاورزي عمودي
مزرعه عمودي در ايران
در زندگي شهرنشيني امروزي يكي از نيازهاي اساسي بشر دستيابي به منابع كشاورزي و محصولات سالم است. نياز به توليدات كشاورزي بسيار حساس و مهم است اما با وجود فضاي كم زمين در داخل شهرها و سبك زندگي آپارتمان نشيني عملاً اين كار را نميتوان در درون شهر انجام داد و اين توليدات خارج از شهرها صورت گرفته و بعد به داخل شهر لنتقال داده مي شود. اما اكنون در زمينه شهر سازي با مفهوم جديدي از مزرعه داري مواجه هستيم با نام مزارع عمودي. اين مزارع پيشنهادي براي شهرهاي پرجمعيت مانند نيويورك و شهر هاي بزرگ ايران است كه داراي فضاي كم براي كاشت و برداشت ميباشد. فضاي اصلي اين مزرعه تشكيل شده از كانتينرهايي كه پر از مواد غذايي در حال رشد ميباشد. ذرت، سبزيجات و گوجه، و حتي عسل، ميتواند بخشي از توليدات اين مزرعه هاي عمودي باشد. هنگامي هم كه اين سبزيجات يا محصولات ميرسد و قابل برداشت است جرثقيل مخصوصي آن كانتينر را جدا ميكند ورودي كاميون قرار داده و مركز خريد ارسال ميكند. به اين صورت محصولات ارگانيك با قيمتي ارزانتر و با سرعت بيشتري در اختيار كاربران قرار ميگيرد و حمل و نقل آسانتر و سريعتري دارد. استفاده از انرژي خورشيدي در پرورش مواد غذايي باعث پايين آمدن هزينه توليد مي‌شود. اين كار توسط شركت OVA طراحي شده و حدود 2 ميليون دلار هزينه دارد.
. در اين روش از فناوري هايي مشابه فناوري هاي مورد استفاده در خانه هاي شيشه اي استفاده مي شود و گياهان علاوه بر نور طبيعي با سيستم هاي روشنايي با مصرف كم، نيز تقويت مي شوند. اين روش مزاياي زيادي دارد كه شامل برداشت محصول در تمام  فصول سال، محافظت محصولات از شرايط بد آب و هوايي، خودكفايي شهرها در توليد محصولات كشاورزي مورد نياز خود و كاهش هزينه هاي حمل و نقل محصولات مي شود.
اين فناوري در سال 2022 از نظر علمي توسعه خواهد يافت و در سال 2026 نيز مورد توجه خواهد گرفت و از ارزش مالي خوبي  برخوردار خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۷:۵۷ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

گياهان تراريخته چيست

فوايد محصولات تراريخته
گياه تراريخته به گياهي گفته مي‌شود كه يك يا چند ژن محدود را از طريق روش هاي جديد  ژنتيك ملكولي و مهندسي ژنتيك دريافت كرده باشد. هدف از اين كار، بهبود مقاومت گياه نسبت به برخي از آفات يا بيماريهاي گياهي ، افزايش تحمل تنش هاي غير زنده نظير شوري و كم آبي، بهبود كيفيت محصول، افزايش توليد و عملكرد گياه، افزايش بهره وري در كشاورزي و در نهايت، افزايش سطح سلامت جامعه از طريق كاهش مصرف انواع سموم و كود هاي شيميايي است.

فوايد و مضرات گياهان تراريخته

مراحل توليد محصولات تراريخته
  1. يافتن صفات تازه
  2. دستيابي به ژنها
  3. الحاق ژن تازه به ژنوم گياهي
  4. بررسي ايمني زيستي و اثبات بي خطر بودن آن براي انسان
  5. زمان آشكار شدن ژنها

پژوهشگران آمريكايي با نقشه برداري از ژنوم گياهان، روش جديد و دقيقي براي اصلاح ژنتيكي آنها ارائه داده‌اند و عوارض جانبي روش هاي كنوني را ندارد.

پژوهشگران از ژنومها گياهاني كه مورد اصلاح ژنتيكي قرار گرفته‌اند، با وضوح بالا نقشه برداري كرده‌اند تا نشان دهند كه هنگام قرار دادن يك DNA بيگانه، چه اتفاقي در سطح مولكولي ميافتد. اين روش، يك نقطه آغاز واقعي محسوب مي‌شود كه نشان ميدهد ميتوان از آخرين فناوريهاي نقشه برداري و ترتيب گذاري براي بررسي تاثير ژنهاي جالب موجود در ژنوم گياه استفاده كرد.

زماني كه براي افزايش ميزان سلامت محصولات غذايي، يك ژن جديد را در گياه قرار دهد، از نوعي باكتري به نام  آگروباكتريوم استفاده ميكند. اين باكتري كه موجب رشد تومور گال در گياهان مي‌شود. قرنها پيش، دانشمندان دريافتند هنگامي كه اين باكتري، درختي را آلوده ميكند، بخشي از DNA خود را به آن انتقال ميدهد. در واقع، DNA باكتري، به ژنوم درخت منتقل مي‌شود. كار با روشهاي توالي DNA از زماني آغاز شد كه DNA آگروباكتريوم براي قرار دادن ژن جديد در گياه مورد استفاده قرار گرفت.

شركتهاي اصلاح ژن، زمان و تلاش زيادي را براي شناسايي گياهان تراريخته صرف ميكنند و از عهده درك تغييرات ناخواسته نيز برنميآيد  از آنجا كه اين روش جديد، به توليد  بسيار از ژن مورد نظر در گياه منجر مي‌شود، بررسي نتيجه نهايي با توالي استاندارد DNA ميتواند دشوار باشد.

 

پژوهشگران مواد ژنتيكي به نام  هيستون را مورد بررسي قرار دادند. پروتئين هاي هيستون، DNA را به صورت واحدهاي ساختاري دستبندي ميكنند و اصلاح هيستون‌ها، نحوه ارزيابي ژن را براي به كار بردن آن توسط سلول، تغيير ميدهد.

پژوهشگران معتقدند ، DNA در حالت ايده‌آل ميتواند كپي ژن مورد نظر را بدون هيچگونه عارضه جانبي در ژنوم گياه قرار دهد.

اما برخي از پژوهشگران معتقدند نوع كشت و توليد اين محصولات، استفاده از سمومي مانند سم گلايفوسيت را افزايش ميدهد. ورود اين سموم به چرخه غذايي انسان ميتواند باعث ايجاد بيماري شود، و گياهان ميتوانند با تثبيت مقادير زيادي از اين سموم در خاك محل كشت خود باكتريهاي حياتي تثبيت كننده عناصر خاك را از بين برده و منجر به از بين رفتن حاصلخيزي خاك شوند.

منبع:
گياهان تراريخته چيست


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۳:۳۴ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

گزارشي از خطرات استفاده از انواع كودها شيميايي

مصرف زياد كود شيميايي
هر چند كشاورزي و توليد محصولات آن بدون استفاده از كود شيميايي امكانپذير نيست، ولي مصرف بي ‌رويه اين نوع كودها به يك نگراني در ميان كارشناسان كشاورزي و غذايي تبديل شده است. در نيمه دوم قرن بيستم توسعه مصرف كودهاي شيميايي موجب افزايش عملكرد محصولات كشاورزي گرديده و همزمان با افزايش عملكرد در بسياري از كشورها مشكلات ناشي از آنها باعث از بين رفتن تعادل متوازن عناصر ضروري در خاك، اختلال در حلاليت و جذب عناصر غذايي، آلودگي رودخانه و آبهاي زيرزميني و عناصر سمي همراه كود شده است. سلامت غذايي همواره به عنوان يكي از شاخص هاي توسعه ياد مي‌شود و براي پيشبرد اين شاخص تلاشهاي مختلفي صورت گرفته است. اما در اين ميان استفاده بي ‌رويه و زياد از كودهاي شيميايي در بخش كشاورزي موجب شده نگراني درباره سلامت غذايي در جامعه شكل گيرد.

مصرف زياد كود شيميايي و عوارض مصرف

عوارض كود زياد
يكي از مهمترين آسيبهاي استفاده بي رويه از كود و مواد شيميايي در بخش كشاورزي، آلودگيهاي زيست محيطي است كه در قالب آلودگي آبهاي زيرزميني و خاك نمايان مي‌شود. تركيب مواد شيميايي موجود در برخي كودها با جذب در ريشه گياه و عمق خاك، موجب مشكلات و بيماري هاي مختلفي در مصرف كنندگان محصولات كشاورزي مي‌شود. يكي ديگر از مهمترين عوارض مصرف كود زياد استفاده غير كارشناسي از كودهاي شيميايي آلودگي خاك است، برخي كارشناسان بر اين باورند كه تركيب هاي سمي كودهاي شيميايي در حدود نيم سده در خاك باقي ميمانند و اين باعث مي‌شود اين مواد از طريق خاك يا آب به محصولات كشاورزي راه پيدا كنند. در كشورهاي در حال توسعه با مصرف كودها ميزان عملكرد محصولات افزايش مي يابد و با افزايش عملكرد، ميزان برداشت عناصر توسط گياه زيادتر شده و خاك از ساير عناصر تخليه مي گردد. دسترسي به ازت بيشتر، موجب تشديد فعاليت باكتريها در تجزيه و فساد مواد آلي خاك شده و با كاهش مواد آلي مشكلات زيادي از جمله تخريب خصوصيات فيزيكي خاك، كاهش حلاليت عناصر كم مصرف، كاهش نفوذ پذيري خاك و از همه مهمتر كاهش ظرفيت نگهداري آب و عناصر غذايي در خاك بوجود مي آيد. با افزايش مصرف كودهاي شيميايي، افزايش بعضي عناصر از راه ايجاد املاح با حلاليت كم موجب بهم خوردن نسبت تعادل بين عناصر مغذي موجود در خاك مي شود. با وجودي كه قيمت كود به صورت تدريجي افزايش يافته ولي هنوز تناسب منطقي بين قيمت محصولات زراعي و قيمت كودهاي شيميايي وجود ندارد. با توجه به ميزان و روش آبياري محصولات بيشتر از يك تن كود ازته و اغلب در يك مرحله كود پاشي مصرف مي گردد كه نتيجه آن شسته شدن كود ازته و آلوده شدن رودخانه و آبهاي زيرزميني را به همراه دارد. در رابطه با آلودگي محيط زيست بالا بودن بيش از حد ميزان نيترات در آب آشاميدني، سبزيجات و ميوه جات مطرح است. در خصوص كودهاي پتاسيم و فسفات مواد اوليه اغلب همراه با عناصر سمي مي باشد. بعضي از عناصر همراه كود در حالي كه به مقدار محدود در تغذيه انسان، گياه و حيوان مورد نياز هستند با جزئي افزايش سمي محسوب مي شوند. متأسفانه در تجارت جهاني اكثر كشورهاي جهان سوم از جمله ايران به ميزان عناصر سمي همراه كود توجهي ندارند. براساس گزارش هاي خاك و آب بالا بودن عناصر سمي باعث بروز مشكلاتي مانند تراكم نيترات در خاكهاي زراعي و آلودگي محيط زيست مي گردد. جهت رفع اين مشكلات توجه به رعايت مسائل زيست محيطي از راه كنترل كيفيت مواد اوليه ، رعايت بهره برداري صحيح در جهت توليد محصولات مرغوب و كاربرد صحيح و نوع مناسب كود ضروري است.

يكي از مهمترين آموزشهاي كه بايد به كشاورزان در جهت كاهش مصرف كودهاي شيميايي داده شود جايگزيني كيفيت محصول به جاي كميت آن است. از ديگر راهكارها براي جلوگيري از مصرف بي رويه كود شيميايي و آسيبهاي آن، استفاده از مواد نوين و كودهاي جانشين است؛ كود بيولوژيكي «ورمي كمپوست» يكي از اين جانشينها است كه مي تواند آسيبهاي كود شيميايي مثل سوپر فسفات ساده و اوره را به صورت چشمگيري كاهش دهد. استفاده از اين كود و كرم هايي كه زباله را به كودهاي مناسب براي كشاورزي تبديل ميكنند، بهترين جايگزين كودهاي شيميايي است كه هم نيترات، كادميم، ارسنيك و ساير تركيبات سمي كودها را ندارد و هم ميتواند مصرف آب را پايين بياورد.

 

منبع:

گزارشي از خطرات استفاده از انواع كودها شيميايي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۶:۳۷:۳۸ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

كشاورزي با هوش مصنوعي

عملكرد محصولات كشاورزي بوسيله هوش مصنوعي
با توجه به گسترش صنعت و رشد سريع آن همواره بشر به دنبال سرعت بخشيدن به كارها با دقت بالاتري بوده است. استفاده از روشهاي هوش مصـنوعي به جاي تصـميمگيري هاي دسـتي و انسـاني علاوه بر اين كه سـبب افزايش بهروري ميگردد از دقت بالايي نيز برخوردار است. صنعت كشاورزي يكي از شاخه هايي است كه امروزه به شدت نيازمند محاسبات و انجام عمليات خودكار با ا ستفاده از هوش مصنوعي ا ست. به طوري كه در مراحل مختلف كشت محصول و  در مراحل مختلف انبار و فراوري محصولات كشاورزي از جمله كيفيت سنجي ميتواند مورد استفاده قرار بگيرد يك شركت در استراليا يك سيستم هوش مصنوعي ابداع كرده كه به كشاورزان كمك مي كند براي مديريت كاشت محصولات كشاورزي دقيق تر تصميم بگيرند.

كشاورزي با هوش مصنوعي

استفاده از سيستم هوش مصنوعي به كشاورزان كمك مي‌كند كاشت محصولات كشاورزي مانند توت‌هاي وحشي را به گونه‌اي مديريت كنند كه از نظر كميت و كيفيت وضعيتي بهينه پيدا كنند و باعث صرفه جويي در استفاده از كود هاي كشاورزي خواهد شد.

اين سيستم با اندازه گيري ۱۴ متغير مهم در زمين‌هاي كشاورزي، مانند وضعيت بارندگي، نور، باد، دما، رطوبت خاك و غيره به صورت لحظه دستورالعمل‌هايي را در اختيار كشاورزان قرار مي‌دهد تا آنها بتوانند براي نگهداري و مراقبت از محصولات خود بهتر تصميم بگيرند.

اين سيستم با موفقيت در زمين‌هاي كشاورزي نقاطي از استراليا نصب شده و قرار است در آينده در مناطق ديگري نيز به كار گرفته شود. براي جمع آوري اطلاعات مورد نياز اين سيستم تونل‌هاي باريكي در عمق اندك خاك كنده مي‌شود و تجهيزات مورد نياز در آنها كار گذاشته مي‌شوند.

كاربردهاي هوش مصنوعي در كشاورزي :

1) تحليل اطلاعات استخراجي از تصاوير ماهواره اي و تطبيق با اطلاعات موجود با سيستم سنتي

2) استفاده براي استخراج اطلاعات كشاورزي و نقشه هاي سطح زمين٬ وضعيت آبي و زراعي زمين٬ وضعيت جنگلها و مراتع و ... از تصاوير ماهواره اي

3) خودكار سازي سيستم هاي ماشيني كاشت٬ داشت٬ برداشت و عرضه محصول و كنترل كيفيت آن نظير سيستم هاي خودكار داشت محصولات هيدروپونيك٬ يا سيستم هاي خودكار برداشت و بسته بندي محصولات

4) نگهداري اين اطلاعات در بانكهاي اطلاعاتي جغرافيايي و بهره برداري معنايي و استخراج اطلاعات مفهومي

اين سيستم اطلاعات هفتگي درباره وضعيت آفات و محصولات كشاورزي ارائه مي دهد كه به نوبه خود به بهبود اين مدل كمك مي كند. هر چند كه براي رشد مفيد گياهان استفاده از انواع سموم و كود هاي فسفاته نظير سوپر فسفات ساده بسيار مفيد است و در مجموع، ۱۲ گروه مجتمع توليدي با ۹هزار هكتار باغ هاي زيتون، در اين  مناطق وجود دارد.

شبكه اطلاعات و هشدار آفات گياهي ، پروژه وزرات كشاورزي، شيلات و توسعه روستايي است كه با سرمايه گذاري صندوق توسعه روستايي كشاورزي اروپا براي ارائه اطلاعات به روزرساني شده درباره وضعيت آفات اصلي محصولات به اجرا درآمده است. اين شبكه متشكل از كار و همكاري حدود 800 نفر از تكنسين هاي مزارع است كه عمدتاً خودشان توليدكننده اند و همچنين ۴هزار ايستگاه نظارتي در مناطق زراعي مختلف كه به تبادل اطلاعات و داده هاي جمع آوري شده شان مي پردازد.

منبع:
كشاورزي با هوش مصنوعي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۲۷:۰۲ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

كشاورزي ارگانيك در ايران

ويژگي هاي كشاورزي ارگانيك
كشاورزي ارگانيك، كشاورزي است كه در توليد محصولات از كود هاي شيميايي، سموم، هورمونها و دستكاري هاي ژنتيكي استفاده نشود و همه مراحل تقويت زمين، كاشت و برداشت با استفاده از كود زيستي و يا كود بيولوژيك ، كمپوست ها، حشرات سودمند باشد. كشاورزي ارگانيك، سيستمي توليدي است كه سلامت خاك، اكوسيستم ها و انسان را پايدار ميسازد و تنوع زيستي را حفظ مينمايد.

كشاورزي ارگانيك در ايران

1) سلامت
كشاورزي ارگانيك بايد سلامت خاك، گياه، دام، انسان و زمين را در ارتباط باهم حفظ و بهبود بخشد. اين اصل به سلامت افراد و جوامع، كه نميتوانند جدا از سلامت اكوسيستم باشند اشاره دارد. خاك سالم، گياه سالم توليد ميكند كه سلامت گياه تضمين كننده سلامت انسان و دام سالم است.
كشاورزي ارگانيك نقش مهمي را هم در كشاورزي و هم حفظ و بهبود سلامت اكوسيستم ها و موجودات ايفا ميكند. به طور خاص، كشاورزي ارگانيك براي توليد با كيفيت و مواد غذايي مغذي در نظر گرفته شده است. در كشاورزي ارگانيك بايد از مصرف كودها، آفت كشها، داروهاي حيواني و مكملهاي غذايي به دليل اينكه ممكن است اثرات سو بر سلامت داشته باشد، پرهيز شود.
2) اكولوژي
كشاورزي ارگانيك بايد بر اساس سيستم‌هاي اكولوژيكي زنده و چرخه‌ مواد، و كمك به پايداري آنها باشد. اين اصل كشاورزي ارگانيك را از درون سيستم‌هاي اكولوژيكي زنده بيان ميكند كه توليد بر پايه فرآيندهاي اكولوژيكي و بازيافت استوار است.
تغذيه از طريق اكولوژي محيط توليد بدست مي‌آيند. براي مثال، در مورد گياهان زراعي، محيط خاك؛ براي حيوانات و اكوسيستم مزرعه و محيط آبي براي ماهيها و موجودات دريايي است.
در كشاورزي ارگانيك، سيستم‌هاي برداشت طبيعي و مرتعي بايد با چرخه ها و تعادل اكولوژيكي طبيعت سازگار باشد. مديريت ارگانيك بايد با شرايط، اكولوژيكي، فرهنگي سازگار باشد. از طريق بازيافت مواد و مديريت انرژي جهت حفظ و بهبود كيفيت محيط و حفظ منابع، ورودي ها بايد كاهش يابند. كشاورزي ارگانيك بايد از طريق طراحي سيستم‌هاي زراعي، استقرار زيستگاه ها و حفظ تنوع كشاورزي و ژنتيكي به تعادل اكولوژيكي دست يابد.
 3) عدالت
كشاورزي ارگانيك بايد با توجه به فرصت ها و قابليت هاي زندگي و محيط هاي عمومي، عدالت را تضمين نمايد. عدالت بوسيله تساوي حقوق، عدل و نظارت بر تقسيمات جهان، هم در ميان مردم و هم در روابط آن‌ها با ساير موجودات زنده مي باشد.
اين اصل تاكيد ميكند كساني كه درگير كشاورزي ارگانيك هستند بايد در تمامي سطوح و براي تمام انجمنهاي كشاورزان، كارگران، فرآوري كنند گان، توزيع كنندگان ، تاجران و مصرف كنندگان روابط انساني را به شيوه‌اي كه تضمين كننده عدالت باشد، هدايت نمايند.
4) مراقبت
كشاورزي ارگانيك بايد به صورت پيشگيرانه و مسئولانه با استفاده از كود ارگانيك براي حمايت از سلامت و آسايش نسل كنوني و بعدي براي محيط زيست سالم مديريت كند، كشاورزي ارگانيك يك سيستم پايدار و زنده است كه به تقاضا پاسخ ميدهد. مشاغل مرتبط با كشاورزي ارگانيك ميتوانند باعث بهبود كارايي و افزايش بهره وري شوند، اما نبايد سلامتي و رفاه را به خطر بياندازند. به تبع آن، تكنولوژيهاي جديد نيازمند ارزيابي و روشهاي موجود نيازمند بازنگري هستند.
كشاورزي ارگانيك بايد از طريق اتحاد فناوريهاي مناسب و رد مواردي كه غيرقابل پيش بيني هستند مانند مهندسي ژنتيك گياهان از خطرات قابل توجه پيشگيري نمايد.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۱۶:۲۲ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

تغيير ژنتيك حشرات براي كنترل آفات

اصلاح ژنتيك حشرات براي مقابله با آفات
مدت ها است كه دانشمندان صنايع كود و سموم كشاورزي در تلاش براي پيدا كردن روشهاي بيولوژيكي و سازگار و همسو  با محيط زيست جهت  مديريت پروانه هاي پشت الماسي است كه به ‌طور گسترده‌ اي در برابر حشره‌ كش ‌ها مقاوم هستند. در تلاش براي مقابله‌ با اين پروانه ، اخيرا با روش مهندسي ژنتيك پروانه ‌هايي ايجاد كردند كه با انتقال ژن ‌هاي كشنده به نسل بعد، جمعيت اين آفت را كاهش مي ‌دهند. كه در آزمايشهاي ميداني دانشگاه كرنل آمريكا عملكرد خوبي از خود نشان داده است. پژوهشگران اميدوار هستند اين روش درنهايت بتواند براي حفاظت از محصولات كشاورزي و مبارزه با آفتي به ‌كار رود

تغيير ژنتيك حشرات براي كنترل آفات

پروانه ‌ي پشت الماسي  آسيب زياد و جدي  به محصولات زراعي جنس براسيكا مانند بروكلي، كلم‌، كانولا و گل ‌كلم ميزند. گونه هاي جديد پروانه ‌ي پشت الماسي به ‌منظور كنترل هدفمند اين نوع آفت اصلاح شده است. طبق گزارشات اخير، گونه  مهندسي شده رفتارهاي ميداني مشابه‌ با پروانه ‌هاي پشت الماسي طبيعي دارد.

پروانه ‌ي پشت الماسي جديد با هدف كنترل گونه قبلي اصلاح شده كه آفتي براي كشاورزي است. پس از رهاسازي نرهاي اين گونه ، پروانه‌ هاي ماده را پيدا و با آنها جفت گيري ميكنند. اما ژن هاي محدود كننده‌  را به فرزندان خود انتقال مي دهند و از بقاي لاروهاي ماده جلوگيري ميكنند. با انتشار پايدار اين حشرات، جمعيت آفات به ‌شيوه ‌اي هدفمند و پايدار از نظر زيست محيطي از بين مي رود. پس از انتقال ژن ، جمعيت حشرات خود محدود كننده در چند نسل كاهش مييابند و اين حشرات از محيط ناپديد ميشوند.

آزمايشهاي ميداني در ادامه‌ ي كار پيشين پژوهشگران در گلخانه انجام شده است كه نشان ‌داد آزاد كردن پايدار گونه هاي  خود محدود كننده به‌ طور مؤثري جمعيت آفت را سركوب و از توسعه ‌ي مقاومت به آفت كش نيز پيشگيري ميكند.

در پژوهشهاي كه براي مديريت حشرات از تكنيك حشرات عقيم استفاده شده است كه در دهه ‌ي ۱۹۵۰ پايه گذاري شد و در كتاب « بهار خاموش» نوشته راشل كارسون به آن اشاره شده است. استفاده از مهندسي ژنتيك روشي كارآمدتر براي رسيدن به همين نتيجه است.

در مطالعه‌ ي ميداني ، از روش «علامت گذاري و آزادسازي و گرفتن مجدد» استفاده شده  كه مدت ها است براي مطالعه‌ ي حركت حشرات در مزارع استفاده مي‌شود. براي علامت گذاري گونه ها از پودر فلورسنت و براي گرفتن حشرات نيز از تله ‌هاي فرموني بهره برده شد و حشرات به‌ دام افتاده براساس رنگ پودر و ماركر ملكولي شناسايي ميشدند كه در حشرات مهندسي شده وجود داشت.

وقتي حشرات اصلاح شده در مزرعه رها شدند، رفتار حشرات نر حامل ژن خود محدود كنندگي از نظر عواملي مانند بقا و مسافت طي شده همانند گونه هاي طبيعي بود كه براي كاربرد آينده در حفاظت از محصولات زراعي مهم است. در مطالعات آزمايشگاهي، حشرات تغيير يافته در رقابت براي جفت گيري با ماده ها مانند حشرات نر طبيعي بودند. همانطور كه در مطالعات گلخانه اي خود نيز نشان داد، مدلهاي رياضي هم نيز نشان ميدهد آزادسازي اين گونه هاي تغيير يافته بدون نياز به استفاده از حشره كش اضافي موجب كنترل جمعيت آفت مي‌شود. اين آزمايش نشان‌ دهنده‌ ي ظرفيت عظيم اين فناوري هيجان انگيز به‌ عنوان روشي بسيار مؤثر براي مديريت آفات است كه ميتواند به شيوه‌ هاي پايدار از نظر محيطي از محصولات زراعي محافظت كند.

 

منبع:
تغيير ژنتيك حشرات براي كنترل آفات


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۵:۵۰ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

آيا كشاورزي در مريخ ميسر است

كشت گياهان در مريخ
مطمئنا سفر به مريخ يك قدم بزرگ براي بشر تلقي مي شود ولي ايجاد شرايط زنگي و ادامه حيات از اهميت ويژه اي برخوردار است. از زماني كه صحبت از مهاجرت به مريخ به ميان آمد، دانشمندان زيادي در مراكز تحقيقاتي متعدد به انواع و اقسام آزمايش‌ها دست زدند تا بتوانند شرايط سكونت را مساعد كنند. زندگي بر روي مريخ براي بشر يك هدف آرماني محسوب مي شود و مطمئنا مشكلات عديده اي در اين راه وجود خواهد داشت يكي از اين مشكلات تامين غذا است.

كشاورزي و كشت گياهان در مريخ

مدتي است كه  نشانه‌هايي از وجود منابع يخ‌زده آب در مناطقي بسيار دورتر از قطبين مريخ به گوش مي رسد و ‌مدارگردهايي كه دور اين سياره در حال چرخش بودند نشانه‌هايي از وجود گاز متان را در جو اين سياره مشاهده كردند كه  نشان دهنده وجود فعاليت زمين‌شناسي يا حياتي باشد. همين مساله باعث شد تا دانشمندان اميدوارانه به بحث توليد غذا بر روي اين سياره تمركز كنند.

بنابراين استفاده از ربات هايي كه توانايي تطبيق با شرايط محيطي را دارند از جمله ايده هايي است كه در آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي جهان روي آنها كار مي‌شود.

استفاده از مواد الكترونيكي كه از نظر ظاهري و خاصيت شبيه به خاك رس عمل مي كند كه البته هزينه‌هاي زيادي نيز براي آنها صرف مي‌شود. اين مواد مي‌توانند خود را بر اساس شرايط متغير محيطي تغيير دهند و به ساختار ديگري برسانند.

زندگي در سياره مريخ به استفاده از منابع قابل اطمينان انرژي بستگي دارد كه خورشيد يكي از اصلي‌ترين آنهاست. طراحي نسل جديدي از صفحات خورشيدي با اين قابليت كه در شرايط متغير جوي همچنان كارايي خود را حفظ كنند يكي ديگر از برنامه هاي پيش رو است.

تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه براي انجام يك ماموريت 4 يا 5 ساله در مريخ به حدود 3 هزار كيلوگرم غذا براي هر مسافر نياز است. اين نوع مواد و بهره گرفتن از آنها در كنار سازه‌هاي رباتيك مي‌تواند برگ برنده دوام آوردن بشر روي مريخ و مقابله با شرايط خاص آب و هوايي آن باشد.

پس نبود امكانات لازم براي رشد و پرورش گياهان و تامين منابع غذايي و كود يكي از موانع پيش رو است ولي تمام احتمالات ممكن براي استفاده از يك احيا كننده زيستي مورد بررسي قرار گرفته تا امكان رشد گياه در مريخ فراهم شود.

دانشمندان معتقدند كه مشكل غذا در فضا به دست كاهو و گوجه فرنگي حل مي شود،  در واقع  اين دو سبزي گياهاني هستند كه به سرعت رشد كرده و فضاي كمي اشغال مي كنند. همچنين كاشت اين گياهان مي تواند به تامين اكسيژن لازم براي تنفس فضانوردان كمك كند. تحقيقات ناسا نشان مي دهد كه در مجموع 10 گياه هستند كه براي كاشت و تبديل شدن به سبزيجات فضايي بايد آزمايش شوند.

اين 10 گياه عبارتند از:  اسفناج، هويج ، گوجه فرنگي ، فلفل، كاهو ، پياز سبز،  توت فرنگي، سبزيجات معطر، كلم، كاسني .

منبع :
آيا كشاورزي در مريخ ميسر است


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۵۱:۵۲ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

خاك مناسب براي كشاورزي چيست

كدام خاك براي كشاورزي مناسب است چرا ؟
كاشت درختان و محصولات كشاورزي در روزهاي پاياني فصل زمستان از اهميت ويژه اي برخوردار است و نكته بسيار مهم و اساسي براي كاشت درختان و محصولات زراعي توجه به نوع خاك و انتخاب خاك مناسب مي باشد.
توجه كردن به شرايط اقليمي منطقه يكي از عوامل بسيار تاثير گذار در رشد گياهان مخصوصا انواع درختان است. علاوه بر نوع اقليم و شرايط آب و هوايي بايد به نوع خاك منطقه كشت و كود مناسب توجه شود.مثلاً در مناطقي كه خاك آن‌ها از نوع خاك‌هاي رسي و شني است، بايد از تركيب اين خاك‌ها به همراه آهك و كود حيواني مناسب استفاده كرد.
خاك مناسب براي كشاورزي
خاك مناسب درخت سيب
درخت سيب از جمله درخت‌هايي است كه در مناطقي با آب‌وهواي مرطوب رشد بهتري دارد. خاك مناسب براي رشد اين درخت از تركيب خاك رس به همراه شن است كه براي بهتر كردن آن بايد از مواد آلي و انواع كودهاي دامي استفاده كرد. اگر خاكي كه در آن درخت سيب كاشته مي‌شود، ضعيف باشد، نه تنها رشد شاخه‌ها و برگ‌ها بسيار كم مي‌شود بلكه ريزش ميوه‌ها زياد مي‌شود و برگ درخت رو ب زردي مي رود. همچنين ضعيف بودن خاك بر روي اندازه ميوه درخت و ميزان محصول قابل برداشت نيز بسيار تأثير گذار است.
خاك مناسب درخت گلابي
خاك مناسب جهت كشت درخت گلابي خاكي است كه ميزان آهك آن زياد است. اين درخت در خاك‌هاي رسوبي رشد مناسبي دارد. هرچه قابليت نفوذ آب و مواد معدني در قشرهاي زيرين خاكي كه در آن درخت گلابي كاشته شده است، بيشتر باشد، كيفيت باربري درخت بالاتر و بهتر خواهد بود.
خاك مناسب درخت انگور
خاك مناسب براي كاشت درخت انگور، خاك‌هاي عميق، سبك و حاصلخيز است. اين درخت اگر در خاك‌هاي شني كاشته شود، محصول بيشتري خواهد داشت.
خاك مناسب درخت مركبات
زمين‌هايي كه داراي خاك شني – رسي و يا رسي- شني هوموس دار هستند، مناسب‌ترين بستر براي كاشتن درختان مركبات هستند. براي غني‌تري كردن بستر  بايد از انواع كودهاي شيميايي و يا كود سبز به همراه كود دامي استفاده كرد. توجه به شرايط اقليمي و انتخاب ارقام مناسب با منطقه كشت از اهميت ويژه اي برخوردار است.
خاك مناسب درخت هلو
خاك مناسب براي كاشتن درخت هلو خاكي است كه قابليت نفوذ بالايي داشته باشد. نكته مهم براي كاشت درخت هلو اين است كه اين درخت بهتر است در زمين‌ها و اراضي كه خاك سبكي دارند كاشته شود.
خاك مناسب درخت زيتون
يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد درخت زيتون، توانايي رشد در خاك‌هاي ضعيف است. البته خاك‌هايي كه درخت زيتون در آن كاشته مي‌شود بايد از نوع خاك‌هاي با قدرت نفوذ بالا باشد. افزودن ميزان معيني از آهك به بستر درختان زيتون از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
منبع:


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۱۴:۳۶ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

تعريف كشاورزي پايدار چيست

اصول كشاورزي پايدار
EM (اي ام) يا Effective Microorganisms ، توليد ويتامين ها ، مواد معدني ، اسيدهاي امينه و طبيعي و آنتي اكسيدان ها در تماس ميكروارگانيسم ها با مواد ارگانيك ايجاد مي شود.
تكنولوژي EM در حدود 30 سال پيش در دانشگاه ريوكيوز در ژاپن كشف و به كمك سازمان EMRO به جهان معرفي گرديد. هدف از انجام اين تحقيقات پيدا كردن راهي براي كاهش استفاده از كود هاي شيميايي است. كه امروزه علاوه بر كشاورزه در عرصه هاي ديگر مانند دامداري ، زيست پالايي ، بهداشت و درمان ، مواد آرايشي ، پاكسازي محيط زيست و بازيافت و ... نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.
در واقع اين روش سازگار با محيط زيست است كه در آن نه از دست ورزي ژنتيكي استفاده مي شود نه مواد شيميايي در توليد آن نقش دارد و همچنين نمي توان آن را در گروه هاي هورموني و كودهاي شيميايي قرار داد. اين روش شامل سه ميكروارگانيسم مهم از جمله باكتريهاي اسيد لاكتيك ، باكتري هاي فتوسنتز كننده و مخمرها است.
تعريف كشاورزي پايدار چيست
باكتري هاي اسيد لاكتيك :
سبب تخمير مواد ارگانيك و توليد اسيدهاي ارگانيك مي شود و همچنين عوامل بيماري زا ( پاتوژن ها ) را از بين مي برد. كه در تهيه ماست و ترشيجات از آن استفاده مي گردد.
باكتري هاي فتوسنتز كننده:
مهم ترين ميكروارگانيسم در فناوري EM هستند و سبب ايجاد تعادل با ديگر ميكرو ارگانيسم ها مي شوند و امكان همكاري و هم زيستي را فراهم مي كنند.
مخمرها:
مواد ارگانيك را تخمير مي كنند و داراي ويتامين ها و اسيدهاي آمينه هستند. از آنها براي تهيه نان و ماءالشعير استفاده مي شود.
نقش ميكروارگانيسم ها در طبيعت
ميكرو ارگانيسم ها در همه جا حضور دارند و اگر به راحتي قابل مشاهده بودند مانند لايه اي سطح كره زمين را مي پوشاندند. حتي در آتشفشان ها و لايه هاي يخ قطبي تا درون اقيانوس ها و كوير روي پوست و مو تمام موجودات زنده حضور دارند و ساليان زيادي است كه در صنعت پزشكي و توليد خوراك در عرصه هاي گوناگون مورد استفاده قرار مي گيرند.
EM جز ميكرو ارگانيسم هاي احيا كننده محسوب مي شود و به صورت مستقيم يا غير مستقيم از فاسد شدن مواد جلوگيري مي كند و سبب حيات و سلامتي جانداران و محيط زيست مي گردد.
در واقع اين فناوري سبب مي شود كه بقيه ميكرو ارگانيسم ها از ميكروارگانيسم هاي احيا كننده يا  EM پيروي كنند و در راستاي سازندگي ، سر سبزي و كيفيت باروري خاك و زيست بوم نقش مهمي را ايفا كنند. تخمير سبب جلوگيري از فساد در محيط شده و عوامل بيماري زا را كنترل و شرايط محيط هاي كشت را مناسب تر و محصولات با كيفيت بهتر توليد مي گردد.
EM تركيب ويژه اي است كه با استفاده از روش هاي جديد 120 گونه مختلف از ميكروارگانيسم ها را به صورت طبيعي و به دور از تغييرات ژنتيكي به صورت محلول در مي اورد. اين مواد سبب فعاليت و عمليات آنزيمي و بيو شيميايي در گياه شده و فرايند فتو سنتز و سوخت و ساز را بهبود مي بخشد. همچنين غلظت بالايي از آنزيم ها، انواع اسيدهاي ارگانيك بويژه آمينو اسيدها، ويتامين ها، هورمون هاي طبيعي، مواد پيش نياز ساخت پروتئين ها، كربوهيدرات ها، اكسيدهاي نوكلوئيك به ميزان بسيار بالا بسرعت در دسترس بافت هاي گياهي قرار مي گيرد و موجب جوانه زني، ريشه زايي، گلدهي و كيفيت محصولات مي شود.
موارد مصرف كشاورزي
اين محلول بعنوان يك مكمل غذايي ايده آل و ارگانيك براي بهبود رشد، كيفيت و اندازه محصولات در مصارف انواع مزارع، درختان و محصولات باغي، كشت هاي گلخانه اي، گل ها و گياهان آپارتماني ، باغ سبزيجات، و در كل همه محصولات كشاورزي مصرف مي شود و به دليل دارا بودن مواد بيواكتيو و آزادسازي عناصر ماكرو و ميكرو به شكل متعادل تاثير فوق العاده اي در افزايش برداشت محصول و همچنين طعم و مزه محصولات خواهد داشت و مي تواند به هر دو روش محلول پاشي و آبياري به بهترين شكل در تمام دوره رشد نباتات مورد استفاده قرار گيرد.
منبع:


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۷:۴۷ توسط:شركت پالايش كود موضوع:

سيل در زمين هاي كشاورزي

حفاظت از زمين هاي كشاورزي هنگام سيل

در هنگام وقوع سيل بيشترين خسارت به مراكز توليد محصولات كشاورزي مي باشد. با توجه به شرايط اقليمي ايران؛ توليد محصولات كشاورزي و باغباني در شرايط طبيعي نيز فعاليتي پر مخاطره مي باشد. ايران جزء دهمين كشور بلاخيز دنيا است كه 31 نوع بلا طبيعي را شامل مي شود از جمله : بروز خشكسالي ؛ بارش هاي سنگين و سيل مي توان اشاره كرد.

سيل در زمين هاي كشاورزي

اقدامات لازم جهت كاهش خسارت به زمين هاي كشاورزي در هنگام وقوع سيل

يكي از مهمترين عوامل خسارت حين بروز سيل در گياهان و درختان ايجاد شرايط مانداب و كاهش ميزان اكسيژن اطراف ريشه گياه  و پر شدن خلل و فرج خاك مي باشد. لذا اولين اقدام ايجاد كردن شرايط براي تخليه سطح زمين و تخليه آب است.

بر اساس امكانات موجود تخليه آب به روش هاي مختلفي صورت مي گيرد. كندن و شخم زدن بين رديف هاي كشت و ايجاد سطوح شيب دار در باغات منجر به كاهش آب و جلوگيري از زرد شدن برگ گياهان مي شود.

در صورت نبود امكانات براي شخم زدن مي توان از حفر كانال براي انتقال اب يا ايجاد گودال در پاي درختان استفاده كرد. همچنين استفاده از پمپ هاي كف كش براي خروج آب روش مناسبي است. خالي كردن رسوبات سيلابي امري بسياري ضروري و حياتي محسوب مي شود و مانع شيوع بيماري ها از جمله فوزاريوم و فيتوفترا خواهد شد.در واقع اين قارچ ها در شرايط اشباع خاك فعاليتشان بيشتر است.

در باغات  اراضي شيبدار به دليل شسته شدن سطح خاك بهتر است پس از بررسي هاي انجام شده نسبت به خاك دهي و كود دهي لايه هاي از بين رفته اقدامات لازم صورت گيرد.زماني كه شرايط تعادل برقرار شد مي توان از گل و لاي و مواد ابرفتي حاصل از سيل به دليل حاصلخيزي بالا براي اصلاح خاك زمين هاي كشاورزي و باغات استفاده نمود. برداشتن تنه ها و شاخه هاي خشك ؛ شكسته و بيمار از جمله موارد ضروري است كه بايد رعايت گردد.

درختان هميشه سبز مثل زيتون و مركبات نسبت به شرايط ماندابي حساسيت بيشتري دارند ولي درختان نخل مقاومت بيشتري در اين شرايط از خود نشان مي دهند لذا كشاورزان با توجه به نوع گياهان و درختان خود اقدامات لازم را انجام دهند.

از هرس كردن درختان تا رسيدن به شرايط متعادل جلوگيري شود و براي افزايش ميزان هوادهي خاك در اطراف ريشه ها سوراخ هايي حفر گردد.استفاده  از ادوات كشاورزي و ماشين آلات سنگين در سطح باغات جلوگيري شود زيرا سبب كوبيدگي و خفگي خاك مي گردد. قسمت هايي از تنه گياهان كه در گل و لاي گير كرده اند را حتما شست و شو داده و براي كنترل بيماري و افات حتما با گارشناسان و ماموران جهاد كشاورزي مشورت شود تا ميزان خسارات وارده به حداقل كاهش يابد.

منبع :
سيل در زمين هاي كشاورزي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۷:۲۴ توسط:شركت پالايش كود موضوع: